Door Martin Zuithof – Arjan Klein omschrijft zijn
instituut als een kennis- en adviescentrum zonder winstoogmerk. Tegelijk is het
Instituut voor Sponsoring en
Fondsenwerving
een brancheorganisatie die samen met andere organisaties voor goede doelen,
vermogensfondsen en kerken deelneemt aan het Samenwerkingsverband
Brancheorganisatie Filantropie (SBF). Bovendien verzorgt het ISF workshops,
cursussen en complete opleidingen zoals de beroepsopleiding voor
fondsenwerving.
Worstelen
Volgens Klein is het belang van sponsoring en fondsenwerving snel gegroeid,
sinds de overheid in de jaren tachtig op allerlei terreinen begon terug te
treden. ‘Veel instellingen worstelen er nog mee. Sommige zijn er ook helemaal
niet gelukkig mee, het hangt helemaal af van je visie of je ermee bezig wil
houden. ’
Identiteit
Klein wijst erop dat de noodzaak om zelf geld binnen te halen ook veel voordelen oplevert
voor de organisatie. ‘Je ziet dat instellingen zich meer op hun relaties
gaan richten. Ook als fondsenwerving maar een klein deel van het instellingsbudget uitmaakt,
dwingt het je toch om na te denken over je identiteit,
imago en beeldvorming naar de buitenwereld. Organisaties worden gedwongen voor
zichzelf te formuleren welke maatschappelijke taak ze voor zich zelf zien. Ze
moeten ook heel precies precies formuleren wat ze met het bepaald project willen bereiken.’
Missie
Als voorbeeld noemt de ISF-directeur de missie die een organisatie voor
zichzelf weggelegd kan zien. Zo zijn er ziekenhuizen die fondsenwerving inzetten
voor aanvullende patiëntvoorzieningen of juist voor de aanschaf van dure
medische apparatuur als MRI-scans.
Ondernemende attitude
‘Ook gehandicapteninstellingen zijn steeds meer bezig met het
fondsenwerven en sponsoring, maar bij het welzijnswerk ken ik nog weinig goede
voorbeelden. Instellingen zijn zich wel steeds meer aan het oriënteren. Mogelijk
is het voor welzijn moeilijker zijn producten aan de man te brengen. Je ziet
vaak dat het bij concrete voorzieningen als een jongerencentrum wel gebeurt.
Voor fondsenwerven en sponsoring heeft een directie ook meer een ondernemende
attitude nodig. Het succes is daar sterk van afhankelijk.’
Vrijwilligerswerk
Fondsenwerving kan ook meer profijt opleveren dan uitsluitend financieel, stelt
Klein. Instellingen kunnen veel baat hebben bij de kennis die bij het
bedrijfsleven bestaat en ook kan het leiden tot allerlei vormen van
vrijwilligerswerk.
Tegenprestaties
In zijn workshop wil Klein vooral ingaan op de vertaling van het eigen product
naar de eventuele geldschieter. ‘Denk goed na over wat je het bedrijfsleven
vraagt. Bedenk ook dat een onderneming in de samenwerking niet altijd per se
een commercieel belang zoekt. Niet alle bedrijven zitten op tegenprestaties te
wachten.’
Sympathiek
‘Het gaat er vooral om dat ze het een sympathiek project vinden. Zo hoefde
een ondernemer die investeerde in een voorziening voor verstandelijk
gehandicapten niet per se een reclamezuil bij de ingang. Ze vonden het gewoon
een goed initiatief.’
Meer weten over de visie van Arjan Klein en sponsoring en
fondsenwerving? Kom naar het Zorg + Welzijn congres
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_dummy_text_page_1/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”
target=_blank name=Congres>‘Kapitaal en sociaal ondernemerschap.
Sponsoring en fondsenwerving in de non-profit sector’ , op
7 juni, 9.30 – 16.30 uur, Meeting Plaza, Maarssen.
Lees ook:
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/nieuws/id5601-81432/robin_good_bij_sociaal_ondernemen_telt_meer_dan_liefdadigheid.html”
target=_self>Robin Good: ‘Bij sociaal ondernemen telt meer dan
liefdadigheid’ (Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 24 mei
2007),
home/id5601-81420/marius_ernsting_humanitas_ga_niet_voor_het_grote_geld_naar_bedrijfsleven.html”
target=_blank name=Ernsting>Marius Ernsting (Humanitas): ‘Ga niet voor het grote
geld naar bedrijfsleven’ (Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 24 mei 2007),
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-81145/stichting_doen_steekt_miljoenen_in_sociale_bedrijven.html”>Stichting
DOEN steekt miljoenen in sociale bedrijven (Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 21
mei 2007),
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/nieuws/id5601-80329/mooi_zo_goed_zo_denk_niet_alleen_in_geld_lever_ook_een_tegenprestatie.html”
target=_blank name=”Mooi zo goed zo”>Mooi Zo Goed Zo: ‘Denk niet alleen in geld,
lever ook een tegenprestatie’ (Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 11 mei 2007),
class=”” id=””
href=”https://www.zorgwelzijn.nl:80/zoek?tsge_portlet_zw_search_actionOverride=/portlets/ts/ge/search1/content/goToResult&tsge_portlet_zw_searchchannelId=5601&tsge_portlet_zw_searchitemId=71128″
target=”” name=””>Goede Zaken leert non-profitsector commercieel samenwerken
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 31 januari 2007)
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/zoek?tsge_portlet_zw_search_actionOverride=/portlets/ts/ge/search1/content/goToResult&tsge_portlet_zw_searchchannelId=5601&tsge_portlet_zw_searchitemId=79510″>‘Samenwerken
met bedrijfsleven levert zorg- en welzijnclubs veel op’ (Zorg + Welzijn
Nieuwsbrief, 7 mei 2007),
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-57344/fondsencongres_welzijnswerk_moet_minder_subsidiejunk_worden.html”
target=_blank name=”Fondsencongres 2006″>Fondsencongres: ‘Welzijnswerk moet
minder subsidiejunk worden’ (Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 19 mei 2006)
Meer weten? Lees dan ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis
Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier
aanmelden.
href=”http://vedm.net/click2?l=I0lF3&m=YHoZ&s=kauzQ3″ target=_blank
name=Nieuwsbrief>Door hier te klikken leest u de laatste
editie.