Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties7

Armlastig Thuiszorg Groningen wordt voetbalsponsor

Thuiszorg Groningen sponsort de FC voor een bedrag van 80.000 euro. In ruil daarvoor krijgt de zorginstelling bordreclame, een filmpje op de videowall en iedere wedstrijd twintig stadionstoelen. In 2009 werd de thuiszorgorganisatie nog gered van de ondergang.
Armlastig Thuiszorg Groningen wordt voetbalsponsor

In 2009 kwam Thuiszorg Groningen in grote financiële problemen. Wanbeleid van zorgorganisatie Meavita, waar de thuiszorgorganisatie onderdeel van was, kostte miljoenen.

Doorstart
Thuiszorg Groningen kon blijven voortbestaan, zo besloot de Tweede Kamer mei dit jaar naar aanleiding van een motie van de SP. De zorgorganisatie maakte een doorstart. Desondanks wilden minister Klink en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA) wilden Thuiszorg Groningen verkopen. Op initiatief van de SP stak Tweede Kamer daar een maand later een stokje voor. Thuiszorg Groningen bleef behouden, maar er moest wel worden gesaneerd en gereorganiseerd.

FC Groningen
Al drie maanden daarna, zo blijkt nu, is Thuiszorg Groningen voor 80.000 euro sponsor van FC Groningen geworden. Op haar website meldt de thuiszorgorganisatie dat zij recent een meerjarige samenwerkingsovereenkomst met de voetbalclub is aangegaan.. Deze bestaat volgens Thuiszorg Groningen ‘uit diverse onderdelen’.  Het zou niet gaan om een ‘traditionele sponsorovereenkomst’, waarbij bijvoorbeeld ‘wordt betaald wordt voor naamsvermelding op shirts of in het stadion’. Op de site staat ook dat een ‘heel belangrijk element’ van de overeenkomst ‘de ontvangst van cliënten en medewerkers van Thuiszorg Groningen bij elke thuiswedstrijd van FC Groningen’ is.

Verbieden
SP-Kamerlid Renske Leijten vindt dat er nu Kamervragen moeten komen. ‘Gewoon verbieden: sponsoring door zorg’, zo twittert Leijten. Thuiszorg Groningen liet maandag in een telefonische reactie weten niet te willen reageren op het sponsornieuws.

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn  Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.

Bron: ANP/SP/Thuiszorg Groningen, foto: Dennis Beek, ANP

7 REACTIES

  1. door zulke maloten als o.a. Filia Kramp zal de zorg nog minder worden.
    ik heb mij altijd tegen deze gekheden gekeerd daarom moest ik ook vervroegd opstappen
    zulke mensen als mij die voor de mens en zorg stonden kunnen ze niet gebruiken.
    ze moeten managers hebben die alles willen doen voor het DB en AB.

  2. Lees alle reacties
  3. Reclame maak je door goede thuiszorg te leveren, de zgn. mond-tot-mond-reclame. Indien men thuiszorg nodig heeft, zal men zich zeker niet tot deze organisatie wenden. Het is duidelijk dat AWBZ-gelden niet geheel ten goede komen van mensen die thuiszorg behoeven. Ik zou dus kiezen voor een organisatie die het geld 100% aan mij besteedt. Het voetbal kost al genoeg voor de staat.

  4. Iedere zorgorganisatie besteedt een bepaald bedrag aan marketingcommunicatiegeld, dus dat is op zich te billijken. Maar de vraag blijft of dit bedrag verstandig besteed is; het is veel geld, om zakelijke klanten mee te bevredigen. Met deze historie en vanuit dit type organisatie is het mi. een veel te risicovolle stap. Andere middelen en media om PR en reclame te maken lijken meer geschikt.

  5. Het komt toch raar over, AWBZ geld stoppen in de sponsoring van een voetbalclub – daarnaast is het wel vreemd dat een organisatie die vorig jaar zoveel financiele steun nodig had vanuit den haag, nu geld aan een voetbalclub “geeft”.
    Het zou alleen goed te keuren zijn als het geld is van de ledenvereniging van thuiszorg Groningen anders moeten die gelden (die 80 duizend euro) worden besteed aan de clienten/patientenzorg -daar is AWBZ geld voor bedoeld !

  6. Deze ontwikkeling komt vreemd over, maar toch denk ik dat het geen slechte zet is van Thuiszorg Groningen. Voor maar 80.000 Euro krijgt Thuiszorg reclame op verschillende plekken. Reclame genereert aandacht en daardoor klanten. Meer klanten betekent meer inkomsten en dat heeft Thuiszorg echt nodig om door te kunnen gaan. Ik vind dat Thuiszorg juist zeer zorgvuldig omgaat met het reclamegeld. Zeker als je bedenkt dat andere organisaties voor miljoenen sponsorgelden geven.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.