De belangen van burgers zijn ‘ernstig uit het oog verloren’ bij de overgang naar een nieuw systeem voor de uitvoering van het persoonsgebonden budget. Dat zegt de Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen in een interview met het radioprogramma Kamerbreed: ‘Er zijn ongelofelijk veel partijen bij betrokken. Het nieuwe pgb is zo ingewikkeld gemaakt, dat het bijna niet meer uit te voeren is.’
Onderzoek
De ombudsman heeft opdracht om een onderzoek te doen naar de problemen met de uitvoering van het pgb. Op 25 augustus zal hij de resultaten van dat onderzoek bekend maken. In het radioprogramma gaf Van Zutphen alvast een voorzet van de resultaten.
Met het persoonsgebonden budget (pgb) kunnen cliënten zelf hun zorg regelen die ze nodig hebben. Ze bepalen zelf welke professionals ze voor welke zorgtaak inhuren. Met de invoering van een nieuw systeem verandert er veel voor pgb-houders. Lees meer in het dossier pgb>>
Nieuwe regels pgb
‘Voor veel mensen is het pgb onbegrijpelijk geworden’, aldus de ombudsman. Hij vindt dat het kabinet langer de tijd had moeten nemen om de veranderingen voor te bereiden. ‘Vlak voor de invoering zijn nog nieuwe regels toegevoegd. Je hoeft geen ombudsman te zijn om te zien dat dat problemen oplevert.’
Uitbetaling pgb
Sinds 1 januari is de Sociale Verzekeringsbank (SVB) verantwoordelijk voor het uitkeren van pgb’s. Deze deadline werd door het kabinet vastgehouden, ondanks aanwijzingen dat de SVB haar nieuwe taak niet goed uit kon voeren. Het gevolg is dat er vanaf begin dit jaar grote problemen zijn met de uitbetaling van pgb’s en met de zorg voor mensen die afhankelijk zijn van een pgb.
Hoe de uitvoering van het persoonsgebonden budget mis gaat. Een overzicht. Lees meer>>