De grootste knelpunten voor mensen die hulpmiddelen nodig hebben zijn lange wachttijden, weinig keuzemogelijkheden en onvoldoende maatwerk. Dat blijkt uit een onderzoek onder negenduizend cliënten. De patiënten federatie NPCF vindt dat mensen die veel hulpmiddelen gebruiken, een vaste bemiddelaar moeten krijgen die contact legt met gemeenten, fabrikanten en zorgverzekeraars.
Aanvraag
Uit het onderzoek blijkt dat mensen die afhankelijk zijn van een hulpmiddel, vaak veel tijd kwijt zijn aan wachten voordat alles goed is geregeld. Bovendien krijgen ze niet altijd het hulpmiddel van hun voorkeur. Van maatwerk is vaak geen sprake omdat het hulpmiddel niet past of niet voldoet aan de beperking waar de cliënt het voor nodig heeft. Vervolgens kan de hele aanvraagprocedure voor het hulpmiddel weer opnieuw beginnen. Verloren tijd en verloren geld.
Als je lichamelijk gehandicapt bent, dan is Nederland een van de meest ontoegankelijke landen van Europa. Terwijl je dat niet zou verwachten. Lees meer>>
Complexe zorg
Patiënten federatie NPCF vindt dat mensen die veel hulpmiddelen nodig hebben, een vaste bemiddelaar moeten krijgen. NPCF directeur Dianda Veldman: ‘Hulpmiddelen kunnen de kwaliteit van leven flink vergroten. Mensen die daarvan afhankelijk zijn, moeten geen problemen hebben om zo’n hulpmiddel te krijgen. Dat kunnen ze er niet bij hebben. Zeker niet mensen met een complexe zorgvraag.’
Keuzevrijheid
Het grootste knelpunt dat de respondenten noemen is het gebrek aan keuzevrijheid. Een op de drie zegt te weinig keuze te hebben. Vaak kan alleen worden gekozen uit leveranciers die een contract hebben met een zorgverzekeraar of met de gemeente. Wordt een hulpmiddel vergoed, dan heeft 10 procent van de respondenten problemen. Ze krijgen minder dan ze nodig hebben. Dat gebeurt met name bij incontinentiemiddelen en stoma-materiaal.