De Erkenningscommissie Interventies erkende afgelopen week het programma ‘Ben ik in Beeld’. De interventie is vooral gericht op peuters en kleuters uit achterstandsgroepen. Doel is een betere voorbereiding op de basisschool.
Peuterspeelzalen
Meer dan tachtig kinderdagverblijven in de regio Rotterdam werken met ‘Ben ik in Beeld’. Het programma is geschikt voor kinderdagverblijven, maar ook voor- en vroegschoolse voorzieningen zoals peuterspeelzalen. De interventie is ontwikkeld door Stichting de Meeuw. Het programma leert pedagogisch medewerkers initiatieven van kinderen op te merken, daarop te reageren en de taalontwikkeling te stimuleren.
Schoolloopbaan
‘Pedagogisch medewerkers leren met behulp van videobeelden gericht naar kinderen te kijken’, legt Caty Bulte uit, directeur van Stichting. ‘Ze leren ook te reflecteren op hun eigen vaardigheden. Het stimuleren van de taalontwikkeling van de kinderen staat centraal. Zo voorkomen we een achterstand bij kinderen voordat ze aan hun schoolloopbaan beginnen. Ze hebben daarmee een betere start op de basisschool.’
Onderbouwd
De Erkenningscommissie Interventies oordeel dat de interventie theoretisch goed is onderbouwd. Dat betekent dat deze goed is beschreven is en dat het aannemelijk is dat met de interventie het gestelde doel te bereiken is. Erkende interventies worden opgenomen in de databank Effectieve Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugdinstituut.
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Bron: NJi/Stichting De Meeuw/foto: Rick Nederstigt/ANP