De Nooij studeerde nog toen hij een motorongeluk kreeg met als gevolg een dwarslaesie. ‘Ik was 23 en ik leefde echt een studentenleven: liep colleges, woonde in een studentenhuis, deed aan sport, ging met vrienden uit naar de film, het café enzovoort’, zegt De Nooij in het februarinummer van Sociaal Bestek. ‘Na de revalidatie dacht ik dat leven weer op te kunnen pakken, nu als rolstoeler. Maar ik kwam bijna nergens gewoon binnen. Overal waren barrières en drempels en had ik hulp nodig. Door je vrienden de kroeg uitgedragen worden is één ding, maar nu moest ik er ook ingedragen worden.’
Meedoen
Met die frustratie besloot De Nooij iets te doen. ‘Ik realiseerde me dat vele anderen in dezelfde situatie zitten. En dat zij ook telkens obstakels tegenkomen waardoor meedoen in de samenleving veel minder vanzelfsprekend is. Terwijl iedereen tenslotte het maximale uit het leven wil halen, beperking of niet. Toen is het idee ontstaan voor het platform Ongehinderd.’
Toegankelijkheid
Via het platform Ongehinderd kan iedereen met een lichamelijke beperking ervaringen met de toegankelijkheid van gebouwen en voorzieningen delen. ‘Zo informeren “wij” elkaar en wordt het gemakkelijker om ongehinderd je weg te vinden.’ Ook is er een mobiele app ontwikkeld waarmee gebruikers makkelijk weten je waar ze terecht kunnen en hoe ze daar het beste kunt komen. Ook kunnen ze met de app een locatie delen en beoordelen.
Op 21 januari heeft de Tweede Kamer ingestemd met het VN-verdrag van de rechten van mensen met een beperking. Dat verdrag van de Verenigde Naties wil dat mensen met een handicap volledig mee kunnen doen in de maatschappij. Hiermee wordt toegankelijkheid in Nederland de norm.
Participatie
Het platform is meer dan alleen een handige app, vindt De Nooij. ‘We maken een ecosysteem waarin naast de gebruiker, ook de gemeenten en ondernemers een onmisbare rol spelen. De gemeente wil voor iedereen participatie bevorderen. Maar dan moet zij wel weten waar die belemmeringen zitten en hoe die zijn op te lossen. De ondernemer heeft baat bij een zo groot mogelijke klantenkring en dus ook bij ongehinderde toegang en een positieve beoordeling. En dan niet alleen van de toegankelijkheid maar ook bijvoorbeeld op het punt van gastvrijheid en bejegening.’
Test
Een speciaal getraind testteam kan een scan uitvoeren voor de gemeente op de toegankelijkheid van locaties en voorzieningen. ‘We ontvangen bovendien gemiddeld zo’n acht keer per dag een beoordeling van een gebruiker. Omdat de gemeente graag wil weten wat de ervaringen van hun inwoners zijn, kunnen we daarvan een rapportage aanleveren met interessante inzichten.’ Zeven gemeenten, waaronder Apeldoorn, Maastricht en Eindhoven zijn al aangesloten op het Ongehinderd platform.
Sociaal Bestek
Lees het hele artikel over Platform Ongehinderd in het februarinummer van Sociaal Bestek. Kijk hier voor meer informatie >>