Er is veel gepraat en geschreven over Wmo, met name over de perikelen met de huishoudelijke hulp. Onterecht vindt Bert Holman. ‘Realiseer je wel dat er 400.000 mensen van de AWBZ bij de Wmo zijn ondergebracht. Het Meldpunt Zorgbelang Nederland ontving 750 klachten.’ Ook verwachtten de vakbonden dat er 20.000 mensen hun baan zouden verliezen. Dat waren er uiteindelijk 570, zegt Holman in het interview. Een goede ‘score’, vindt hij.
Spijt
Wel leeft er enige spijt bij VWS over de AWBZ-achtige overheveling van de zorg. ‘In de AWBZ krijg je een indicatie, er moet iemand met een stopwatch naar de cliënt. Dat is nog steeds heel aanbodgericht, het is “voorzieningendenken”, in plaats van een persoonlijk gesprek aan de keukentafel om na te gaan wat er speelt.’
Dol op welzijn
Holman zegt in het interview dat er landelijk en lokaal lang op welzijn is bezuinigd. ‘Gemeenten waren dol op welzijn, omdat ze dan nog een post hadden om op te bezuinigen’, aldus Holman. Het ministerie van VWS is een eind op weg om die ‘W’ weer neer te zetten, vindt hij. ‘In het lokale krachtenspel zit nu een wethouder Wmo die echt wat in de melk te brokkelen heeft, want hij heeft een enorm budget.’
Marsroute
Interventies van het welzijnswerk leveren een belangrijke bijdrage aan de oplossing van maatschappelijke problemen, maar dan moet het welzijnswerk wel vernieuwen, stelt Holman. In plaats van het ‘zorgen voor’, moeten het welzijnswerk de eigen kracht van mensen omhoog halen.
Rekenschap
Om de relatie tussen gemeenten en welzijnsinstellingen te verbeteren moet men elkaar meer gaan vertrouwen. ‘Je moet kunnen zeggen: “geef me even de tijd, dan lossen we die problemen wel op en leggen we daarna ook rekenschap af.”’ Zonder dat vertrouwen komen er ‘malle’ afspraken over het aantal klantcontacten, aldus Holman.
Marsroute
Op 24 september wil VWS met een Wmo-congres over ‘Welzijnswerk Nieuwe Stijl’ alle speerpunten en ijkpunten voorleggen aan het werkveld. Het ministerie wil ook een marsroute afspreken met alle relevante organisaties voor hoe de speerpunten in de komende tijd worden aangepakt.
Lees het hele interview met Bert Holman in het Zorg + Welzijn magazine nr 6, juni 2009
Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.
Bert Holman is dol op welzijn. Dat is fantastisch nieuws. Laten we daar ons voordeel mee doen.
@ Mevr. Geitenbeek: wat sneu dat het zo gaat en wat knap dat u toch maar weer iedere keer aan de bel trekt bij de instanties. Dat moet toch op te lossen zijn.
23-06-2009,ermelo
Dit was ik vergeten te melden .Ze melden dat alles altijd zoveel kost enz. maar ik krijg rekeningen per 4 weken van CAK over mijn 3 uren per week maar het vreemde is dat mijn rekeningen van maart tot juni ook 3 uren in rekeningen worden gebracht terwijl dat 6 uur moet zijn .Deze fouten komen regelmatig voor. En als ik bel weten ze niet hoe het te regelen is.of wat er mis is gegaan .Ik neem aan dat de wisselende hulpen hun briefjes echt wel inleveren door mij getekent ze doen het echt niet voor niets.
De gemeente heeft hier ook mee te maken want ik moet dit in de zorg map ook bij houden als de gemeente controle uitoefent is mij gezegd.Wat er de 15 jaar dat ik hulp heb nog nooit is gebeurd.
Geen wonder dat her rommelt bij Icare en CAK
ermelo 23-06-2009.WMO scoort goed ,hoe komt Hr.Holman hier bij .Ze zijn mog al nalatig met hun handelingen ,vergeten het gewoon.
Zelf kreeg ik van maart tot en met juni extra 3 uren huishoudelijke hulp in verband met hele ernzstige ziekte van mijn man en zelf had ik al 3 uur in verband met COPD en reuma,In mei zouden ze komen kijken of het langer moest maar er kwam dus niemand.Heb zelf aan de bel getrokken, ik moest weer alles invullen en het antwoord kon wel 6/8 weken duren .Zo werkt dat niet de uren moeten gewoon doorgaan totdat er een beslissing is genomen.
Door een telefoontje van mijn huisarts ,hebben ze gewoon genegeerd.
Gisteren belde Icare op dat de d hulp werd gestopt.Ik belde de gemeente erover en die wisten van niks.Toen heb ik het nog maar eens goed uitgelegd dat zij in gebreken zijn gebleven en niet naar de huisarts luisterde.
! uur later werd ik op gebeld door Icare dat de hulp doorging ,de gemeente had een mailtje verkeerd gestuurd!!!!!.I weet mijn geen raad als de extra 3 uren worden ingetrokken mijn man kan niets doen is behandeld voor longkanker met uizaaingen naar lever en wervel kolom en is daar nog lang niet klaar mee.
Zolang de financiële behandeling van cliënten blijft steken in een knipperlicht-relatie van toekennen en terugvorderen (op grond van naar eer en geweten verstrekte fin. informatie) blijft de huishoudelijke hulp voor een groot deel hangen in zorg voor alleen de minimaalste minima. Zodra een eigen bijdrage gevraagd wordt, worden de financiën voor de klant nog maar moeilijk te volgen. Een groot deel haakt daarom af en die vindt je niet meer terug in de statistieken. Zo krijg je natuurlijk altijd een positief verhaal. En na zo’n teleurstelling zal niet snel opnieuw een aanvraag gedaan worden.
Zolang welzijnsorganisaties elkaar als concurrenten in de markt behandelen zal de samenwerking daaronder lijden.
Samenwerking en relevante deling van kennis en ervaring vereisen vertrouwen en een zekere mate van veiligheid.
Iedere organisatie lijkt eigen doelen te hebben als bron voor financiering en subsidieverlening.
Het is belangrijk om een organisatieoverstijgend doel te formuleren om tot betere samenwerking te komen.
De klantengroep moet in ieder geval worden losgemaakt van een pseudo marktwerking.