‘Onze meerwaarde is dat wij weten wat voor gemeenten echt van belang is’ zegt programmamanager Karen Kool van de Bestuursacademie. ‘Daarom leiden wij ondernemende ambtenaren op’. Een ondernemende ambtenaar klinkt als een innerlijke tegenstrijdigheid, maar toch is dit precies wat steeds meer gemeenten willen: medewerkers die zich pro-actief opstellen, niet afwachten maar de regierol pakken richting burgers, bestuurders en partners. Tegenwoordig is niet de vakkennis het belangrijkste voor een ambtenaar, maar de verworven competenties, zegt Kool. ‘We willen zelflerende, zelfstandig denkende mensen opleiden, die het vermogen hebben om situaties juist in te schatten en daarop hun acties en beleid bepalen.’
Competenties
Zo brengt de Bestuursacademie de verworven competenties van cursisten in kaart. Ilse Berghuis, eveneens programmamanager: ‘Een cursist kan zijn competenties aantonen met diploma’s, maar ook met het werk dat hij of zij in de praktijk heeft geleverd of door bij ons een toets te maken. De bewijslast ligt bij de cursist. Voor de aangetoonde competenties geven we ervaringscertificaten uit. Hoe meer competenties iemand heeft, des te korter kan de opleiding worden.’
De schakel tussen de opleidingen en de gemeenten wordt gevormd door 700 docenten en trainers. Ze zijn als professionals actief binnen gemeenten, veelal als beleidsbepaler of manager. Zij zijn de oren en ogen van de Bestuursacademie. Volgens Berghuis zijn het mensen die ‘graag kennis overdragen.’ Gemeenten staan voor ingewikkelde strategische keuzes wat betreft de kennis die ze in huis willen halen en kennis die ze – tijdelijk – kunnen inhuren. De Bestuursacademie, die jaarlijks 4000 ambtenaren opleidt, sluit met haar cursusaanbod hier zo goed mogelijk bij aan door maatwerk te leveren. Kool: ‘Steeds meer gemeenten kiezen voor in company opleidingen. Het biedt de kans om in te spelen op specifieke wensen en zorgt voor een gedeeld kennisniveau. Hierdoor kunnen organisaties efficiënter en effectiever werken.’
Op het vlak van zorg en welzijn biedt de Bestuursacademie de vakopleiding ‘Adviseur Lokale Overheid Samenleving’ aan. Deze opleiding behandelt in zes modules het gehele welzijnsterrein met de Wmo als rode draad. Naast de inhoudelijke kant, komen ook zakelijke en managementaspecten aan bod. Elke module wordt afgerond met een werkstuk, dat directe meerwaarde oplevert voor de werkpraktijk. Tussentijds leren de cursisten niet alleen van de docenten maar ook van elkaar. Ze geven namelijk regelmatig presentaties over actuele thema’s, die vervolgens aanleiding zijn voor discussie en verdieping.
Wmo-opleidingen
Los van deze vakopleiding biedt de Bestuursacademie korte cursussen aan op zorg- en welzijnsgebied. Momenteel zijn de Wmo-opleidingen erg gewild. Bijvoorbeeld de cursussen Indicatiestelling Individuele woon-, vervoer- en rolstoelvoorzieningen, Indiactiestelling huishoudelijke hulpen en een niche-onderwerp als Indicatiestelling bij kinderen in de Wmo. Hans Busio is medeverantwoordelijk voor het opleidingspakket op dit terrein: ‘Steeds meer gemeenten willen zelf indiceren, om de echte vraag achter de hulpvraag duidelijk te krijgen. Door dat zelf te doen, kom je dichter bij de cliënten en kun je efficiënter en effectiever beslissen dan bij een indicatie door derden. Participatie, zoals bedoeld in de Wmo, komt dan centraler te staan: je kunt iemand wel snel allerlei technische oplossingen bieden, maar de kans dat je iemand daarmee uit de samenleving haalt, is reëel.’ In de cursus Rapportages en Beschikkingen in de Wmo leert een cursist de indicering duidelijk op papier te zetten voor de zorgleverancier en de cliënt. Busio: ‘Juridisch moet die beschikking goed in elkaar zitten, je moet waterdicht formuleren.’
Bestuursacademie Nederland biedt tevens diverse korte cursussen op het vlak van jeugdbeleid, onderwijs, sportbeleid, regie rond het centrum jeugd en gezin, leerlingenvervoer en leefbaarheid in kleine kernen. Ook het onderwerp Lokaal economisch beleid komt aan bod. ‘Voor leefbaarheid en werkgelegenheid is een gezonde economisch klimaat immers ook van belang’, aldus Hans Busio. De korte cursussen zetten basiskennis en actualiteit op een rij. ‘Steeds meer jonge professionals zijn geïnteresseerd in een carrière in gemeenteland’, zegt Berghuis. ‘Zij hebben wel de competenties maar niet de basiskennis en hebben daarom zo’n compacte cursus nodig. We merken steeds vaker dat jonge ambtenaren een vliegende start maken door een aantal cursussen uit ons pakket te volgen. Het brede opleidingspakket van de Bestuursacademie biedt daartoe volop keuze.’
Deze advertorial staat in de opleidingenspecial van mei 2009