Hans Grietens, hoogleraar bij de
href=”http://www.psy.kuleuven.be” target=_blank>Faculteit Psychologie en
Pedagogische Wetenschappen van de Katholieke Universiteit Leuven, heeft in
opdracht van NWO
met collega’s onderzocht of in Nederland en Vlaanderen het aantal
probleemleerlingen stijgt en zo ja, welke maatregelen nodig zijn om een verder
toename te voorkomen.
Spuigaten
De kosten van speciale subsidies voor kinderen
gedragsstoornissen in het onderwijs lopen de spuigaten uit.
href=”http://www.parlement.com/hoeven”>Minister Maria van der Hoeven wil
daarom de toelatingscriteria voor de subsidies, de zogenoemde rugzakjes met geld
per kind, aanscherpen. Ze vindt ook dat het bedrag per kind in een aantal
gevallen best lager kan worden. Ze heeft dat de
href=”http://www.parlement.nl”>Tweede Kamer
laten weten.
Kosten omlaag
Het aantal kinderen met gedragsmoeilijkheden is de laatste jaren zeer fors
gestegen, meent Van der Hoeven. De minister vindt dat reguliere scholen meer
zorg aan de kinderen moeten besteden, zodat er minder een beroep hoeft te worden
gedaan op het duurdere speciaal onderwijs. Volgens een woordvoerster van de
minister moet een volgend kabinet bepalen wat er precies moet gebeuren om de
kosten omlaag te brengen. Van der Hoeven heeft alleen een aantal suggesties op
tafel gelegd.
Meer geld
Onderzoeker Hans Grietens meent juist dat er een betere docententraining en
een aanpassing van het indicatietraject nodig is om een toenmae van leerlinegn
met ernstige gedragsproblemen te voorkomen. En zeker niet minder, maar juist
meer geld.
Betrokkenheid
Grietens’ onderzoeksrapport doet vier aanbevelingen: allereerst is meer
aandacht en geld nodig voor preventie in het reguliere onderwijs. Dat betekent
extra scholing en training van docenten en directie en meer betrokkenheid van
scholen bij opvoedingsondersteunende initiatieven. Ook valt te denken aan
kleinschalige projecten voor kansarme jongeren of leerlingen met een
ontwikkelingsstoornis.
Afvinken
Verder is volgens de onderzoekers bij de indicatiestelling naast een
diagnose ook een verklaringsanalyse van algemene en specifieke factoren rond een
probleem noodzakelijk. Alleen dan is volgens hen een juiste keuze te maken voor
begeleiding van een kind in een bepaalde situatie. Zij vrezen dat anders de
diagnostiek wordt uitgehold tot ‘afvinken’; er wordt wel of geen zorg
geboden.
Investeringen
Daarnaast zijn meer investeringen nodig in wetenschappelijk onderzoek naar
praktijkervaringen rond gedragsproblemen in een reguliere onderwijsomgeving. Ook
zou de financiering binnen het beleid zodanig moeten worden aangepast dat
organisaties met een regionale functie medeverantwoordelijk worden voor een
eerlijke verdeling van de middelen.
Geen toenameIn tegenstelling tot wat minister Van der
Hoeven stelt, staat het volgens Grietens nog niet met zekerheid vast dat het
aantal kinderen en jongeren met ernstige gedragsproblemen als agressie, autisme
en depressie toeneemt. Dat blijkt uit vergelijkend onderzoek van Grietens en
zijn collega’s van een aantal Europese en Amerikaanse studies over
probleemleerlingen die de afgelopen twintig jaar zijn verschenen. Ondanks
verschillen in regio, leeftijdsbereik en problematiek wijzen deze onderzoeken
nergens op een substantiële stijging van probleemleerlingen op bevolkingsniveau,
aldus Grietens.
Lees ook:
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/tsge_portlet_zw_search_actionOverride/___2Fportlets___2Fts___2Fge___2Fsearch1___2Fcontent___2FgoToResult/_windowLabel/tsge_portlet_zw_search/tsge_portlet_zw_searchchannelId/5601/tsge_portlet_zw_searchitemId/63502/_desktopLabel/zorgwelzijn/_pageLabel/tgse_page_search_results/index.html”
target=_blank>Politieke stilte rond wachtlijsten speciaal onderwijs, Zorg +
Welzijn nieuwsbrief, 24 augustus 2006;
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/tsge_portlet_zw_search_actionOverride/___2Fportlets___2Fts___2Fge___2Fsearch1___2Fcontent___2FgoToResult/_windowLabel/tsge_portlet_zw_search/tsge_portlet_zw_searchchannelId/20107/tsge_portlet_zw_searchitemId/54946/_desktopLabel/zorgwelzijn/_pageLabel/tgse_page_search_results/index.html”>Kritiek
zwelt aan rondom leerlinggebonden financiering: ‘De bureaucratie nekt het
rugzakje’, Zorg + Welzijn Magazine, 17 maart2004
Meer weten? Lees dan ook de
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis
Zorg + Welzijn Nieuwsbrief . Daarvoor kunt u zich
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier
aanmelden .
target=_blank>Door hier te klikken leest u de laatste
editie.