De stichting Cliënt &
Kwaliteit heeft de afgelopen zes jaar bij vrijwel alle verzorgings- en
verpleeghuizen onderzocht hoe bewoners die kwaliteit beleven. Jaarlijks ging het
om driehonderd instellingen. Voor het onderzoek zijn ruim 50.000 bewoners
geïnterviewd.
KwaliteitDirecteur Dee Burck van de stichting wil niet
concluderen dat de kwaliteit van de zorg de afgelopen jaren niet is verbeterd.
Maar het baart haar zorgen dat bewoners ondanks alle inspanningen van de
afgelopen jaren geen betere kwaliteit ervaren. Ook niet in instellingen die zelf
om een herhaald onderzoek hadden gevraagd.
InspraakNog steeds doen verpleeghuizen het in dit
opzicht slechter dan verzorgingshuizen. Op het punt van inspraak via de
cliëntenraden deden verpleeghuizen het vroeger altijd beter. Nu blijken bewoners
en cliënten daar bij verpleeghuizen minder tevreden over te zijn.
OpvallendDe Landelijke Organisatie Cliëntenraden (LOC) noemt de uitkomsten
niet verrassend, maar wel opvallend. De laatste jaren is juist veel aandacht en
geld gestoken in de kwaliteit van de zorg. Bewoners worden nog maar mondjesmaat
betrokken bij het opstellen en evalueren van een zorgplan. Uit het onderzoek
blijkt dat verzorgings- en verpleeghuizen die wel goed functionerende
cliëntenraden hebben, het beter doen in dit onderzoek. De LOC vindt daarom dat
politiek Den Haag sneller werk moet maken van de belofte dat de positie van
cliëntenraden zou worden verbeterd.
Lees ook:
‘Tekorten
ouderenzorg niet opgelost’ //02 NOV 2006
verpleeghuizen