De cursus is in 2003 en 2004 driemaal gegeven. Voor het meten van de effectiviteit gebruikte De Rijk een instrument samengesteld uit bestaande ggz-vragenlijsten en evaluaties van de deelnemers zelf. De resultaten wezen uit dat de deelnemers na afloop beter kunnen bidden en daar meer tevreden over zijn. Ze vinden bovendien niet alleen meer steun in hun geloof, maar zoeken ook minder steun bij anderen.
Verwachten
Theoloog en geestelijk verzorger De Rijk ontwikkelde de bidcursus zelf naar aanleiding van vragen van patiënten. Geestelijk verzorgers krijgen van chronisch psychiatrische patiënten regelmatig de vraag hoe ze kunnen bidden en wat ze daarvan kunnen verwachten.
Religie
Om deze hulpvragen beter tegemoet te treden, ontwikkelde De Rijk de cursus ‘Bidden: hoe doe je dat?’ In negen bijeenkomsten verkennen deelnemers het bidden en ontwikkelen ze een manier van bidden die bij hen past. De cursus is niet aan een specifieke religie gebonden. Uitgangspunt is dat bidden communiceren is met een goddelijk iets of iemand. Het doel van de cursus is dat patiënten hun religie beter benutten voor welbevinden en herstel. Nu de resultaten positief zijn, pleit De Rijk ervoor de cursus onder grotere groepen patiënten in andere instellingen verder te verfijnen.
Het proefschrift van Peter de Rijk draagt de titel ‘Bidden in de GGZ. Ontwikkeling en evaluatie van een cursus “bdiden’’ als interventie in de geestelijke gezondheidszorg (Uitgeverij Eburon).
Meer nieuws in uw inbox? Klik hiervoor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Bron: UvT/foto: stock.xchng