Yerden deed onderzoek naar de opvoeding in Turkse en Marokkaanse migrantengezinnen. Hij is voorstander van opvoedcursussen in de vorm van groepsgesprekken voor álle ouders. Deze kunnen het beste op school plaatsvinden. Op die manier kunnen zowel allochtone als autochtone ouders van elkaar leren. Scholen kunnen daarvoor samenwerken met de Centra voor Jeugd en Gezin.
Jeugdzorg
Allochtone ouders en kinderen maken weinig gebruik van opvoedingsondersteuning. Jongeren uit deze groep zijn echter wel oververtegenwoordigd in de jeugdzorg en de justitiële jeugdinstellingen. Yerden besteedt in zijn boek Schaamte en strategisch handelen. Opvoeding in Marokkaanse en Turkse gezinnen aandacht aan het opvoedingsperspectief. Het gaat daarbij vooral om pubers en adolescenten. Ook beschrijft hij ervaringen van kinderen en ouders met instellingen, en de ervaringen van instellingen met Marokkaanse en Turkse gezinnen.
Onderwijs
Het pleidooi van Yerden vertoont overeenkomsten met dat van welzijnsdirecteur Heinz Schiller (Doenja, Utrecht). Die stelde in het juninummer van Zorg + Welzijn dat niet het welzijnswerk, maar onder meer beter onderwijs en ouderbetrokkenheid bewoners van probleemwijken vooruit helpen.
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Bron: Foto: Koen Suyk/ANP
Ik ben het niet eens met de stelling van Dhr Yerden dat groepscursussen het best vanuit school gegeven kunnen worden. Juist voor allochtone ouders is de afstand tot school vaak groot en de drempel hoog. Vanuit Divers welzijnsonderneming hebben wij goede resultaten in het bereiken van allcohtone ouders binnen buurtgerichte opvoedingsondersteuning. Middels een outreachende en laagdrempelige groepsbenadering in de wijk, gecombineerd met individuele ondersteuning en oudercursussen worden ouders vaariger en krachtiger in hun opvoedingsvaardigheden. Samenwerken met school is belangrijk, maar geen voorwaarde voor succes.