Lees hier meer blogs van Anneke Krakers >>
De deelnemers vormen met elkaar een zeer, zeer gevarieerd gezelschap: oud, jong, man, vrouw, hip, shabby en chic. Voordat Eelco ons verrijkt met zijn kennis over affiliate marketing, email marketing en zoekmachine marketing, besteden we een hele ochtend aan onze mindset. En gaat het over ogenschijnlijk doodnormale zaken zoals doelen stellen:
• wat ga ik doen?
• wat wil ik hebben?
• wie wil ik zijn?
• met wie wil ik zijn?
Allemaal erg volwassen zaken zo op het eerste oog. Totdat Vincent het woord krijgt. Klein van stuk. 13 jaar oud en ondernemer. Eelco glundert. Vincent vertelt dat hij zijn klanten helpt met social media optimalisatie. 20 klanten heeft hij inmiddels. Makelaarskantoren maar ook een big fish: PostNL. Wow, de bewondering is voelbaar in de zaal.
Generatie Z worden ze genoemd. Zelf ben ik van generatie X, de verloren generatie, maar verdomd gelukkig met twee pubers in huis zodat ik ook de Z-vibes volop om mij heen heb. En zodoende heel veel respect heb voor deze generatie en met veel plezier samen met een gastje en collega ondernemer van 13 een internetmarketing summit volg.
Waarom vertel ik dit? Omdat generatie Z zeer binnenkort de arbeidsmarkt bestormt en als het even meezit jouw nieuwe collega wordt. Nee, niet dat gastje van 13 natuurlijk want die moet nog eerst zijn school afmaken ;-). Voor de duidelijkheid even wat kenmerken van generatie Z:
• geboren tussen 1992 en 2010
• dol op computers en er verdomd handig mee
• werken, leren en spelen lopen steeds meer door elkaar
• houdt meer van de google-methode dan de uit-je-hoofd-leer-methode
• is altijd online en voert daar hele gesprekken
• zoekt eerder een inspirator dan een baas
• de wereld is hun referentiekader
• maakt handig gebruik van communities
• is superondernemend (verkoopt te klein geworden kleding op marktplaats)
Doordat ze groot zijn geworden met het internet ligt de wereld aan hun voeten. Als je 13 bent en jouw ondernemersbloed kriebelt dan hoef je niet meer te wachten tot later ‘als je groot bent’.
Hoe zou het zijn als dit straks jouw collega is? Ik moet denken aan een opmerking van een stagebegeleider die ik ontmoette op een symposium over social media. Hij verbood zijn stagiairs om tijdens werktijd hun mobiel bij zich te hebben. ‘Wat ze nu de hele tijd met hun hoofd in dat kastje moeten.’ Wat een gemiste kans,denk ik! Misschien zijn ze aan het connecten, digitaal aan het hangen of chatten met hun klanten. Want zo werkt het.
Mag ik je uitnodigen? Ga eens op ontdekkingstocht naar deze ondernemende jongelui. Kijk wat je van ze kunt leren, laaf je aan hun kennis en verwelkom ze als jouw nieuwe collega. Wil je er helemaal induiken dan kan ik je van harte het boek Generatie Z van Rene Boender en Jos Ahlers aanbevelen.
Anneke Krakers (1962) was tot voor kort elf jaar directeur van een welzijnsorganisatie. Nu helpt zij met haar onderneming WelzijnNederland welzijnsorganisaties met hun marketing en profilering zodat zij moeiteloos het geld en de waardering krijgen die ze verdienen. Dit doet zij door middel van workshops, trainingen en de Leergang Welzijnsmarketing. Ook is zij spreker, schrijver en blogger in Welzijn.
Wat een leuke blog.
Heerlijk dat je als oudere een lans breekt voor deze jonge generatie. Wat ik erg herkenbaar vind is dat deze generatie het arbeidsleven écht gaat veranderen.
Wij, ouderen, moeten ons daar nu al op voorbereiden door mee te bewegen. Want we gaan ze nog meemaken.
En wat een leiderschap van een 13jarige ondernemer dat hij naar zo’n weekend met Eelco de Boer gaat. (kunnen veel ouderen nog iets van leren)
Groet, Jaldhara (1960 – ook van de verloren generatie)
Leuk dat je reageert Vincent!
Hallo,
de jongen die dit is ben ik, Vincent.
Misschien leuk om even mijn site door te geven:
http://www.garius.nl
Leuk artikel!