Tip 1: zorg dat je er bij bent
Zorg dat je online te vinden bent. Een eigen website is goed, maar niet eens nodig. Een (gratis) blog voldoet vaak prima. En meestal is een Facebookpagina ook genoeg: meer dan 9 miljoen Nederlanders kijken daar elke maand op. Extra voordeel: je bent meteen goed vindbaar in zoekmachines.
Tip 2: doe er iets mee
Een lege pagina levert niets op natuurlijk. Dus, wat doe je dan: schrijven. Over wat je doet, wat je voor succes hebt behaald, wat je nodig hebt. Inspiratie nodig, lees dan mijn vorige blog. Een mooi voorbeeld is Hanna’s Herberg, een sociaal buurtrestaurant in Utrecht. Elke dinsdag wordt het menu online gezet, en elke woensdag schuiven er 20 mensen aan om samen te eten. Elke week volle bak, en social media helpt een handje mee. Het helpt om gasten te werven, en ook nieuwe vrijwilligers vinden zo hun weg.
Tip 3: doe het niet alleen
Want alleen ga je sneller, maar samen kom je verder. Vraag hulp, bijvoorbeeld bij je vrijwilligers. Van de 9 miljoen Nederlanders op Facebook is er geheid één betrokken bij jouw organisatie. Of vraag collega Hans Versteegh van Welzijn 3.0, of bij de meiden van The Social Firm.
Tip 4: zet je vrijwilligers in het zonnetje
In het vorige blog werd de extra tip al gegeven: maak een podium om je succes te vergroten. Hoe doe je dat online? Simpel: maak een facebook-pagina en zet je vrijwilligers in het zonnetje. Bijvoorbeeld zoals Het Smulhuis, een restaurant voor daklozen in Utrecht. De nieuwe vrijwilligers worden met foto en al welkom geheten. Wat er dan gebeurt, is dat je vrijwilligers zich extra welkom voelen, en dat de rest van de wereld dat ook ziet. En liked, en deelt!
Tip 4,5 is een insider-tip
Het Smulhuis heeft ook een verborgen groep, die alleen toegankelijk is voor vrijwilligers. Daarmee houden de vrijwilligers onderling contact. En niet alleen de vrijwilligers: ook alle oud-vrijwilligers. Een slimme manier om deze ambassadeurs in beeld te houden.
Uiteindelijk telt het resultaat. Wat gebeurt er als je online te vinden bent? Ik ga het je nu vertellen. Het is een joekel van een open deur. Ok, komt-ie: als je online te vinden bent, wordt je gevonden. Door je gasten of bezoekers, door je financiers, door je vrijwilligers. En door bloggers die er stukjes over schrijven en naar je linken. Ik daag je uit die open deur eens door te gaan.
En Lennart, laat ik nou net morgen een workshop geven ‘Vrijwilligers werven via Facebook’ bij een grote zorgorganisatie! Echt toevallig. Dank voor de aanbeveling!
Hans, Welzijn 3.0