Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

4,5 tip om online vrijwilligers te werven

Zorg dat je er bij bent, doe er iets mee en doe het vooral niet alleen. Vrijwilligers werven. Zet ze af en toe in het zonnetje en je krijgt ook een insider-tip.
4

Tip 1: zorg dat je er bij bent

Zorg dat je online te vinden bent. Een eigen website is goed, maar niet eens nodig. Een (gratis) blog voldoet vaak prima. En meestal is een Facebookpagina ook genoeg: meer dan 9 miljoen Nederlanders kijken daar elke maand op. Extra voordeel: je bent meteen goed vindbaar in zoekmachines.

Tip 2: doe er iets mee

Een lege pagina levert niets op natuurlijk. Dus, wat doe je dan: schrijven. Over wat je doet, wat je voor succes hebt behaald, wat je nodig hebt. Inspiratie nodig, lees dan mijn vorige blog. Een mooi voorbeeld is Hanna’s Herberg, een sociaal buurtrestaurant in Utrecht. Elke dinsdag wordt het menu online gezet, en elke woensdag schuiven er 20 mensen aan om samen te eten. Elke week volle bak, en social media helpt een handje mee.  Het helpt om gasten te werven, en ook nieuwe vrijwilligers vinden zo hun weg.

Tip 3: doe het niet alleen

Want alleen ga je sneller, maar samen kom je verder. Vraag hulp, bijvoorbeeld bij je vrijwilligers. Van de 9 miljoen Nederlanders op Facebook is er geheid één betrokken bij jouw organisatie. Of vraag collega Hans Versteegh van Welzijn 3.0, of bij de meiden van The Social Firm.

Tip 4: zet je vrijwilligers in het zonnetje

In het vorige blog werd de extra tip al gegeven: maak een podium om je succes te vergroten. Hoe doe je dat online? Simpel: maak een facebook-pagina en zet je vrijwilligers in het zonnetje. Bijvoorbeeld zoals Het Smulhuis, een restaurant voor daklozen in Utrecht. De nieuwe vrijwilligers worden met foto en al welkom geheten. Wat er dan gebeurt, is dat je vrijwilligers zich extra welkom voelen, en dat de rest van de wereld dat ook ziet. En liked, en deelt!

Tip 4,5 is een insider-tip

Het Smulhuis heeft ook een verborgen groep, die alleen toegankelijk is voor vrijwilligers. Daarmee houden de vrijwilligers onderling contact. En niet alleen de vrijwilligers: ook alle oud-vrijwilligers. Een slimme manier om deze ambassadeurs in beeld te houden.

Uiteindelijk telt het resultaat. Wat gebeurt er als je online te vinden bent? Ik ga het je nu vertellen. Het is een joekel van een open deur. Ok, komt-ie: als je online te vinden bent, wordt je gevonden. Door je gasten of bezoekers, door je financiers, door je vrijwilligers. En door bloggers die er stukjes over schrijven en naar je linken. Ik daag je uit die open deur eens door te gaan.

1 REACTIE

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.