De vorige keer gaf Fawzi 7 tips voor een succesvolle Facebook pagina voor het wijkteam >>
1. How-to
In dit blog geef je een instructie HOE de burger iets moet doen. Met dit artikel in de hand kan de burger direct aan de slag om het probleem op te lossen. Bijvoorbeeld: Hoe communiceer ik met mijn pittige puberdochter?
2. Informatief
Je geeft in dit blog feitelijke informatie over een onderwerp. Bijvoorbeeld: Wat is dementie?
3. Recensie
In dit blog kun je een review schrijven over een inspirerend boek. Beargumenteer waarom de burger het wel of niet moet lezen. Bijvoorbeeld: Recensie van het boek ‘Puberbrein binnenstebuiten’.
4. Lijstjes
Geef een opsomming van een reeks oplossingen of tips. Lijstjes zijn enorm populair. Bijvoorbeeld: 7 tips voor onderhandelingen met je kind over zakgeld.
5. Interview
Een inspirerende burger ontmoet? Heeft deze persoon waardevolle informatie of inzichten? Tijd voor een interview. Bijvoorbeeld: In gesprek met oma Jo over de opvoeding van pittige pubers.
6. Casestudy
Een casestudy is gericht op een probleem dat jij als geen ander oplost. Je kunt daarvoor een burger nemen die je recentelijk met succes hebt geholpen. Een casestudy bestaat uit drie onderdelen: de situatie ervoor, wat jij hebt gedaan en de situatie erna. Bijvoorbeeld: Hoe het wijkteam tien eenzame ouderen uit hun isolement heeft gehaald.
7. Link berichten
Hierin verzamel je waardevolle informatie voor de burgers. Het voordeel hiervan is dat de burger niet zelf hoeft te zoeken naar deze informatie op internet. Je geeft de linken en je beschrijft waarom juist deze informatie de moeite waard is om te lezen. Bijvoorbeeld: Het laatste nieuws over autisme verzameld.
8. Tegenovergestelde opties
Het kan zijn dat de burger moet kiezen tussen twee opties. Heb jij er ook mee te maken en heeft de burger baat bij de informatie? Schrijf er dan een blog over. Een artikel waarin je twee opties naast elkaar zet. De voor- en nadelen belicht. Wat zou er gebeuren als de lezer voor optie één zou kiezen en wat zou er gebeuren als men voor optie twee zou kiezen? Bijvoorbeeld: Wel of niet een mantelzorgwoning in de tuin bouwen voor je eenzame en dementerende vader?
9. Hersenspinsel
Veel communicatie-experts adviseren om ‘rants’ te publiceren. Een rant is een hersenspinsel. Een gedachtegang die bij jou een enorme passie naar boven haalt, iets wat je aan het hart gaat als je het ziet gebeuren of erover hoort. Bijvoorbeeld: Hoe toveren we de buurt om tot een speelparadijs voor kinderen?
10. Kritisch
In dit blog geef je een kritische beschouwing over een ontwikkeling. Bijvoorbeeld: Welke waarde hechten we ECHT aan generalisten in wijkteams?
Wat zijn jullie tips voor het schrijven van een blog? Stuur een e-mail naar f.salih@kennis-express.nl of laat het me weten via https://www.twitter.com/jeugdbeleid.