1. Focus eerst op mensen, dan pas op geld
De meeste welzijnsorganisaties voelen vooral dat ze geld nodig hebben. Ze zijn jaloers op de bankrekening van commerciële bedrijven. ‘Stel je voor wat wij met dat geld zouden doen.’ Denken daarom dat hun grootste probleem een geldprobleem is en zijn dus vooral bezig met meer geld krijgen. Belangrijk is: focus op je kracht. Het grote voordeel van sociaal werk is dat je mensen mee krijgt. Ze willen je helpen. Commerciëlen zijn daar alleen maar jaloers op. Richt je eerst op het raken en bewegen van mensen, dan volgt het geld vanzelf.
2. Put the ‘fun’ in crowdfunding
Vanuit jou gezien is het heel logisch om super serieus te zijn over honger in Afrika. Dus laat je schokkende beelden zien van kinderen met hongerbuikjes. Maar vanuit de kijker thuis is dit helemaal niet zo logisch. De kijker krijgt een slecht gevoel en kijkt liever de andere kant op. Maak het leuk. Vind een manier om je boodschap positief te verpakken. Neem je onderwerp serieus, maar maak het niet serieus.
3. Vertel het simpel
De ‘Vloek van Kennis’ wordt in het boek De Plakfactor beschreven. Je weet dan zo veel van een onderwerp, dat je alleen nog maar in abstractie praat. Mensen kunnen je dan niet meer volgen. Als marketeer zou ik kunnen zeggen: ‘om een prominente breinpositie te claimen in een overvolle maatschappij met tienduizenden kanalen en prikkels is het essentieel om jouw boodschap terug te brengen tot de essentie’. Of ik zeg: ‘vertel het simpel’. Bij elke welzijnsorganisatie waar ik mee mocht kijken, is iedereen het liefst bezig met inhoud. Bakken kennis en ervaring hebben ze. Daardoor lijden ze allemaal aan de Vloek van de Kennis: ze hebben drie pagina’s nodig om hun dienst te beschrijven. Houd het simpel. En als je dit niet kan, betrek dan iemand die het wel kan. Het is essentieel voor je succes.
4. Meer investeren in marketing
In veel opzichten worden succesvolle organisaties in het sociale domein geleid als een business. Een belangrijk onderdeel van groei is marketing. Komt je boodschap niet bij jouw doelgroep? Dan is al je inhoudelijke topwerk zinloos. Meer tijd, geld en energie investeren in marketing is een belangrijke stap. Je agenda is twee dagen delivery, twee dagen marketing en acquisitie en één rommeldag. Oftewel: veertig procent is marketing. De meeste sociaal werkers zitten volgens mij tussen de vijf en tien procent.
5. Nieuwe kanalen proberen
Wat me vaak opvalt, is dat welzijnsorganisaties jaren achterlopen qua marketingkanalen. De meesten worstelen nog met basiszaken als een goede website, een nette nieuwsbrief en een actieve Facebookpagina. Als je mijn vorige tip volgt (en dus meer tijd hebt), ga dan nieuwe kanalen proberen. Testen maar. Uitvinden wat voor je werkt. De aandacht van de kijker thuis is een reizend circus. Het is belangrijk om te weten waar dit circus nu speelt. Welke sociaal werker is actief met Facebook Live, Instagram Stories en Snapchat?
Met deze tips kun je volgens mij een eind komen om je boodschap op een succesvolle manier naar buiten te dragen. Succes!
Gerrald Hekman is marketingstrateeg bij Handstand. Hij heeft zes jaar ervaring in marketing op gebied van cultuur, zorg, onderwijs en het sociaal domein.