De vorige keer introduceerde Fawzi de WOW-Award voor wijkteams >>
1. Wederkerigheid
Dit principe gaat er vanuit dat als iemand jou ooit geholpen heeft, je geneigd bent om deze persoon ook te helpen. Als wijkteam kun je dit toepassen door inwoners een cadeautje te geven. Denk aan een gratis buurtontbijt, een exclusieve lezing van Bastiaan Ragas voor ouders van pittige pubers of kortingsbonnen voor het plaatselijke museum. Door deze acties komen burgers (on)bewust in contact met wijkteam en zullen ze sneller contact zoeken.
2. Sociale bewijskracht
Mensen zijn kuddedieren en voelen zich daardoor op hun gemak als veel anderen ook iets doen of vinden. Als iedereen het doet, zal het wel goed zijn. Dit klinkt oneerbiedig, maar is absoluut niet zo bedoeld. Vanuit het wijkteam kun je dit wetenschappelijke feit in de praktijk toepassen door in gesprekken met inwoners te verwijzen naar hoe andere inwoners omgaan met eenzaamheid, het huishouden of het zelfstandig reizen met het openbaar vervoer.
3. Consistentie
Mensen willen graag consistent gedrag zien, dat maak het makkelijker voor de hersenen. Dingen die mensen eerder hebben gedaan of gezegd voelen vertrouwd en hieraan wil men graag vasthouden. Consistent zijn maakt een goede indruk en maakt beslissingen gemakkelijker. Stel in een gesprek met een moeder van een pittige tienerdochter eens de volgende vraag: ‘Zou je beter contact willen hebben met je dochter?’ Als ze JA zegt, kun je iets vertellen over een pubercursus voor ouders.
4. Sympathie
Tegen mensen die we aardig vinden zeggen we graag JA. Goed ogende mensen hebben altijd een streepje voor en krijgen automatisch meer goede eigenschappen toegedicht. Misschien oneerlijk, maar wel een werkelijkheid. Als beroepskracht kun je dit principe toepassen door aandacht te besteden aan je uiterlijke verzorging. Kleed je overeenkomst je doelgroep. Verder helpt het om te lachen. Wist je dat glimlachten je gezicht zachter en vriendelijker maakt?
5. Autoriteit
Mensen zijn volgzaam aan autoriteit. Claim daarom als wijkteam je autoriteit op het terrein van jeugd, maatschappelijke ondersteuning en werk & inkomen. Laat zien dat je weet waarover je het hebt. Schrijf met regelmaat artikelen in het lokale weekblad en organiseer aansprekende events voor je inwoners.
6. Schaarste
Dingen lijken waardevoller als ze schaars zijn. Geef bijvoorbeeld ouders van pittige pubers het gevoel iets mist te lopen als ze zich niet snel inschrijven voor de pubercursus.
Hoe zou jij de zes principes van Cialdini toepassen in het wijkteam? Stuur een e-mail naar f.salih@kennis-express.nl of laat het weten via https://www.twitter.com/jeugdbeleid.