De vorige keer blogde Fawzi over 8 geheime regels voor wijkteams >>
1. Burgerserviceteams
In 2020 bestaat er geen sociaal wijkteam meer. Voor sommige lezers van dit blog wellicht een teleurstelling. De sociale wijkteams gaan op in wijkgerichte burgerserviceteams. Burgers kunnen er terecht voor alle dienstverlening van de gemeente. Van burgerzaken, Wmo, jeugdhulp, werk, inkomen tot bouwvergunningen. De burgerserviceteams zijn 7 dagen per week en 24 uur per dag online bereikbaar en van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur fysiek bereikbaar in de wijk.
2. Wijkbegroting
In sommige gemeenten wordt gewerkt met de wijkbegroting, ook wel burgerbegroting genoemd. Wijkbewoners bepalen zelf aan welke zaken er geld wordt uitgegeven. Wil een wijk meer of minder speelvoorzieningen? Meer of minder lantaarnpalen? Het kan allemaal in de wijkbegroting. Vanaf 2020 krijgt iedere wijk zijn eigen wijkbegroting. De medewerkers van het burgerserviceteam begeleiden wijkbewoners bij het opstellen van de wijkbegroting. De besluitvorming vindt plaats via een online referendum, zodat iedereen in de wijk de kans krijgt mee te beslissen.
3. Buurtschouw
In 2020 organiseert ieder burgerserviceteam één keer per kwartaal een buurtschouw. Ouders, kinderen en andere wijkbewoners brengen samen met medewerkers van het burgerserviceteam de staat van de wijk in kaart. Samen wordt gezocht naar oplossingen en er worden afspraken gemaakt over wie wat doet.
4. Interactieve voorlichting
In 2020 maakt ieder burgerserviceteams aansprekende interactieve voorlichtingsfilmpjes. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de laatste virtual reality technieken. Burgers zijn hierdoor beter op de hoogte en kunnen gericht vragen stellen aan de medewerkers van het burgerserviceteam.
5. Robots
In 2020 doen de eerste robots in het burgerserviceteam hun intrede. De robots zijn altijd vriendelijk, luistervaardig en deskundig. Met name voor het eerste contact met wijkbewoners zijn de robots bij uitstek geschikt, omdat ze algemene vragen kunnen beantwoorden.
6. Storytelling
In 2020 maakt ieder burgerserviceteam gebruik van storytelling. Iedere medewerker haalt in zijn dagelijkse werk verhalen op bij burgers. Deze verhalen worden geanalyseerd en toegankelijk gemaakt via een online verhalenweb. Het burgerserviceteam gebruikt de verhalen voor het maken van beleid en meten van de tevredenheid.
7. 3D Printing
In 2020 kunnen wijkbewoners bij het burgerserviceteam terecht voor het 3D printen van objecten, zoals voedsel, gereedschap en speelgoed. Voor veel wijkbewoners is de aanschaf van een 3D printer te kostbaar. Daarom biedt het burgerserviceteam deze dienstverlening tegen een kleine vergoeding aan.
8. Sociale Netwerk Versterking
In 2020 maakt ieder burgerserviceteam proactief werk van Sociale Netwerk Versterking. Deze werkwijze gaat uit van de eigen kracht van mensen en hun sociale netwerk. Eenzaamheid, opvoedproblemen en andere maatschappelijke problemen worden opgelost door inzet van Sociale Netwerk Versterking.
9. Online wijkplatform
In 2020 heeft iedere wijk in Nederland zijn eigen online wijkplatform. Via dit platform kan het burgerserviceteam informatie verstrekken aan wijkbewoners. Verder is het platform bij uitstek geschikt om burenhulp te stimuleren. Zoekt een 85-jarige alleenstaande mevrouw een handige buurman voor klusjes in het huis? Via een paar drukken op de knop stelt zij haar vraag. Het online platform zoekt vervolgens naar een handige buurman die heeft aangegeven dat hij beschikbaar is voor klusjes in en rond het huis. Als er een match is, krijgt het burgerserviceteam een berichtje en koppelt zij de 85-jarige alleenstaande vrouw en handige buurman tijdens een persoonlijke ontmoeting aan elkaar.
Wat zijn jouw ideeën voor het wijkteam van de toekomst? Stuur een e-mail naar f.salih@kennis-express.nl of laat het weten via https://www.twitter.com/jeugdbeleid.
Ik heb ernstige twijfels over de doelmatigheid van sociale wijkteams. Zeker wanneer het gaat om wijkteams die solistisch handelen en weinig samenwerken in de wijk. ZonMw heeft een mooi document gemaakt over hoe wijkgerichte zorg eruit moet zin. Hierin is de wijkverpleegkundige de spil. Er dient een duidelijke cohesie te zijn tussen het medisch- en sociaal domein. Keukentafelgesprekken dienen ook plaats te vinden met professionals die kennis van zaken hebben. Mijn ervaringen m.b.t. wijkteams is dat deskundigheid ontbreekt en niet maatgericht geïndiceerd wordt. Resultaat gerichte indicatie is nu voornamelijk op de voorgrond aanwezig. Burgers met een psychische kwetsbaarheid komen niet aan bod en worden voornamelijk aan hun lot overgelaten. Het sociale wijkteam werkt niet samen met de GGZ en denkt dat alles maar via activering kan opgelost worden en acht het nodig om om de 6 maanden te herindiceren, zonder na te denken wat dit voor invloed dit kan hebben voor kwetsbare burgers. Mensen met een chronische aandoening en of psychische kwetsbaarheid zijn niet na 6 maanden genezen en hebben blijvende begeleiding en hulp nodig. Een wijkteam moet daarom ook bestaan uit professionals uit de zorg- en welzijnsdomeinen, waarbij een nauwe samenwerking is met de huisarts en case manager dementie. Keukentafelgesprekken dienen gevoerd te worden met professionals die verstand van zaken hebben en niet met wij-consulenten in dienst van een Gemeente. Wijkteams dienen een transparante organisatie te zijn.