De vorige blogde Fawzi over veertien ziektes die het wijkteam bedreigen >>
1. Euro’s goedkoper
Een belangrijk onderdeel van je werk is kostenbewustzijn. Je bent samen met collega’s altijd op zoek naar manieren om je werk slimmer te organiseren. Waarom? Je wilt zuinig omgaan met het geld van belastingbetalers. Dat mag nooit ten koste gaan van burgers. Samen met je collega’s doe je er alles aan om burgers honderd procent tevreden te stellen. Dus je bespaart niet op je activiteiten voor burgers.
2. Service met een glimlach
Je service naar burgers gaat altijd een stapje verder. Wil een eenzame mevrouw een kopje koffie drinken? Of wordt er gevraagd om de ramen te zemen? Dan doe je dat zonder morren. Je bent er om burgers van dienst te zijn. Natuurlijk zijn er ethische grenzen. Je geeft geen erotische massage aan een oude weduwnaar en je neemt natuurlijk geen geld en goederen aan. Als professional weet je wat wel en niet kan.
3. Voor al uw hulp en ondersteuning
Burgers kunnen voor al hun vragen bij jou terecht. Van eenzaamheid, aanvragen voor huishoudelijke hulp, opvoedtips voor pittige pubers tot schulddienstverlening. Jij bent het eerste aanspreekpunt. Weet je het antwoord niet? Of beschikken andere collega’s over meer deskundigheid? Dan zorg je ervoor dat de juiste hulp en ondersteuning wordt ingevlogen. Het van het kastje naar de muur sturen van burgers is een doodzonde.
4. Kwaliteit is ook écht kwaliteit
Je kent de sociale kaart op je duimpje en hebt de laatste opleidingen en cursussen in je vakgebied gevolgd. Daarnaast heb je maandelijks een intervisiegroep met je collega’s. In je vrije tijd lees je vakbladen en geniet je ervan om het internet af te speuren naar de laatste trends en ontwikkelingen. Je hebt een continue drive om jezelf te verbeteren en je vindt het vanzelfsprekend dat burgers kunnen rekenen op kwalitatief hoogwaardige hulp en ondersteuning.
5. Vlotte hulp en ondersteuning
Samen met collega’s draag je er zorg voor dat burgers snel de gevraagde hulp en ondersteuning ontvangen. Procedures zijn kort. Aan ingewikkeld doen heb je een broertje dood. Burgers vertellen slechts eenmaal hun verhaal. Jij draagt zorg voor de warme overdracht aan collega’s en breekt door muren om zaken voor elkaar te krijgen. En uiteraard draai je ook in de avonduren spreekuur voor werkende ouders, die overdag niet bij jou terecht kunnen met hun vragen over opvoeding.
6. Niet tevreden? Geld terug
Ontevreden burgers komen in jouw woordenboek niet voor. Mocht het een keer voorkomen dan ga je het gesprek aan en achterhaal je wat maakt dat iemand niet tevreden is. Je doet er alles aan om klachten op te lossen en regelt eventueel vervangende hulp en ondersteuning. Is een burger echt niet tevreden? Dan ontvangt hij of zij een financiële tegemoetkoming van maximaal 150 euro voor een leuk dagje uit.
7. Uw wensen staan centraal
Samen met je collega’s ben je altijd nieuwsgierig naar de mening van burgers. Zij worden op allerlei manieren gestimuleerd hun mening door te geven. Zo kunnen jullie ze nog beter van dienst zijn.
Hoe klinkt het bovenstaande? Wat zijn jouw ideeën om de service te verbeteren? Stuur een mailtje naar f.salih@kennis-express.nl of laat het weten via https://twitter.com/jeugdbeleid.