Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog: Belangrijk voor bestuurders

Vandaag richt ik me tot u: bestuurder of lid van de Raad van Toezicht (RvT) van een sociaal/maatschappelijke organisatie. Zoals u weet inspireer, train en coach ik sociaal werkers om social media in te zetten in hun dagelijkse werk. Ik help uw medewerkers zich te profileren met al hun kennis expertise en persoonlijkheid, om daarmee een ambassadeur te zijn voor uw organisatie.
Hans-Versteegh.png
Foto: Ebru Aydin

Vorige keer blogde Hans over het belang van social media voor sociaal werkers >>

Dat gaat goed. Uw medewerkers zien vaak het belang hiervan in, zeker als ze zich realiseren dat financierders en partners zo een beter beeld kunnen krijgen van de werkzaamheden en het belang daarvan. Het tonen van het verhaal achter de cijfers van de rapportages helpt het imago van uw organisatie te verstevigen.

Videoboodschap

Maar dit verhaal gaat over u. Want hoe zit het met uw eigen belangstelling voor social media? Bent u er bijvoorbeeld zelf actief? Bent u te vinden op Twitter en LinkedIn? Schrijft u een extern gericht blog? Zet u videoboodschappen in naar uw medewerkers en partners waarin u zelf  in beeld bent?

Mediavaardig

Laten we eerlijk zijn: lang niet alle bestuurders zijn zelf mediavaardig en daardoor schatten ze de waarde voor de organisatie niet goed in. Met name in tijden van crisis hebben zij dan een probleem. Het zijn nu roerige tijden. Uw organisatie ligt onder een vergrootglas. Medewerkers vrezen voor hun baan en financiering is onzeker. Misschien gaat u wel meedingen in een aanbesteding? Of merkt u dat de concurrentie toeneemt?

Visitekaartje

Ik begrijp dat u het druk heeft. Toch vraag u even stil te staan bij de kansen die uw eigen profilering op social media u en uw organisatie kunnen brengen. In de huidige maatschappij gelden waarden als gelijkwaardigheid, delen, transparantie, flexibiliteit, ondernemerschap en benaderbaar zijn. Dat betekent voor u dat van u verwacht wordt dat u het visitekaartje van uw organisatie bent. U bent het gezicht van de organisatie. En het is dus ook aan u om te bouwen aan persoonlijke warme relaties, ook online.

Mens achter de functionaris

Persoonlijk? Jazeker, want we zijn allemaal mensen en heel erg benieuwd naar de ander. Juist als bestuurder is het dus leuk om af en toe iets te laten zien van de mens achter de functionaris. Want klikt het met u als bestuurder, dan klikt het misschien ook wel met uw organisatie. Niet alleen om voor te werken, maar ook om klant van te worden.

Social Media plan

Ik daag u uit: Laat uzelf zien. Maak een social media plan. Want we willen natuurlijk geen vervelende reacties uitlokken. Uw communicatieafdeling kan u daarbij helpen, en anders belt u mij maar. Maak vooral keuzes. Wat wilt u wel en wat wilt u niet van uzelf en uw privéleven openbaar maken?  Zoals minister Lodewijk Ascher ook heeft gedaan. Zijn plan is dit: ik ben een publiek figuur en vaak in functie, maar mijn kinderen mogen niet op de foto. En ik ben tussen 5 en 8 uur ’s avond niet aanspreekbaar. Ik hoop dat u nu niet denkt: “ach, dat zal mijn tijd wel duren.” Want die tijd, die is er nu al.

PS Lees je dit en ben je zelf geen bestuurder, dan geldt dit hele verhaal natuurlijk ook gewoon voor jou.

Vorig artikelBlog: Minimaatschappij
Volgend artikelBlog: Dinoplaatjes ruilen in het wijkteam?
Hans Versteegh (1969) is social media trainer en business-coach voor sociaal werkers, die worstelen met de professionele inzet van online media. 'Social media hebben mijn professionele isolement doorbroken'. In zijn 25 jaar als sociaal werker ontdekte hij al de voordelen van social media toen niemand daar nog mee bezig was. Zoals kortere lijnen met bewoners, collega’s en ketenpartners, grotere zichtbaarheid en netwerkcontacten warmer houden. Uiteindelijk leidde dit tot zijn eigen bedrijf, Welzijn 3.0. Hij heeft inmiddels vele sociaal werkers getraind en gecoacht en is betrokken bij verschillende innoverende initiatieven en samenwerkingsverbanden in welzijn, sociaal wijkteams, online hulpverlening en hoger onderwijs. Zijn thema’s: social media, ondernemend werken, profileren, digitale kloof en innovatie.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.