Vorige keer blogde Hans over het belang van social media voor sociaal werkers >>
Dat gaat goed. Uw medewerkers zien vaak het belang hiervan in, zeker als ze zich realiseren dat financierders en partners zo een beter beeld kunnen krijgen van de werkzaamheden en het belang daarvan. Het tonen van het verhaal achter de cijfers van de rapportages helpt het imago van uw organisatie te verstevigen.
Videoboodschap
Maar dit verhaal gaat over u. Want hoe zit het met uw eigen belangstelling voor social media? Bent u er bijvoorbeeld zelf actief? Bent u te vinden op Twitter en LinkedIn? Schrijft u een extern gericht blog? Zet u videoboodschappen in naar uw medewerkers en partners waarin u zelf in beeld bent?
Mediavaardig
Laten we eerlijk zijn: lang niet alle bestuurders zijn zelf mediavaardig en daardoor schatten ze de waarde voor de organisatie niet goed in. Met name in tijden van crisis hebben zij dan een probleem. Het zijn nu roerige tijden. Uw organisatie ligt onder een vergrootglas. Medewerkers vrezen voor hun baan en financiering is onzeker. Misschien gaat u wel meedingen in een aanbesteding? Of merkt u dat de concurrentie toeneemt?
Visitekaartje
Ik begrijp dat u het druk heeft. Toch vraag u even stil te staan bij de kansen die uw eigen profilering op social media u en uw organisatie kunnen brengen. In de huidige maatschappij gelden waarden als gelijkwaardigheid, delen, transparantie, flexibiliteit, ondernemerschap en benaderbaar zijn. Dat betekent voor u dat van u verwacht wordt dat u het visitekaartje van uw organisatie bent. U bent het gezicht van de organisatie. En het is dus ook aan u om te bouwen aan persoonlijke warme relaties, ook online.
Mens achter de functionaris
Persoonlijk? Jazeker, want we zijn allemaal mensen en heel erg benieuwd naar de ander. Juist als bestuurder is het dus leuk om af en toe iets te laten zien van de mens achter de functionaris. Want klikt het met u als bestuurder, dan klikt het misschien ook wel met uw organisatie. Niet alleen om voor te werken, maar ook om klant van te worden.
Social Media plan
Ik daag u uit: Laat uzelf zien. Maak een social media plan. Want we willen natuurlijk geen vervelende reacties uitlokken. Uw communicatieafdeling kan u daarbij helpen, en anders belt u mij maar. Maak vooral keuzes. Wat wilt u wel en wat wilt u niet van uzelf en uw privéleven openbaar maken? Zoals minister Lodewijk Ascher ook heeft gedaan. Zijn plan is dit: ik ben een publiek figuur en vaak in functie, maar mijn kinderen mogen niet op de foto. En ik ben tussen 5 en 8 uur ’s avond niet aanspreekbaar. Ik hoop dat u nu niet denkt: “ach, dat zal mijn tijd wel duren.” Want die tijd, die is er nu al.
PS Lees je dit en ben je zelf geen bestuurder, dan geldt dit hele verhaal natuurlijk ook gewoon voor jou.