Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog: December-bubbel

Het is weer december. In de tijdschriften vind je vele foto’s van mooi gedekte tafels, met mooi aangeklede, blije mensen. Tijdschriften vol woorden als: gezelligheid, familie, lekker, luxe, samen, de mooiste maand van het jaar. We lijken met elkaar een maand in een echte knusse december-bubbel te leven.

In haar vorige blog probeerde Jacqueline sociaal werkers te overtuigen: zie de mens! >>

Al jaren vraag ik me af wat de invloed is van alle plaatjes en kreten die we voor ogen krijgen in deze tijd. In reclamefolders, de glossy’s en op televisie: overal mooie, blije en gezellige families.

Impact

Wetend dat het visuele veel impact heeft, kan het niet anders dan dat dit ons beïnvloed. Kun jij je een foto uit de reclame of tijdschriften herinneren van een gezin in kerststress? Is jouw werkelijkheid hetzelfde als de beelden in de tijdschriften? En wat doen deze beelden met de gezinnen die je begeleidt of op andere manier tegenkomt in het sociaal domein? Het kan voor mensen zomaar lijken alsof iedereen behalve zijzelf in die december-bubbel zit. De reclamefolders schreeuwen ons toe: Koop, koop! Geniet, geniet! En ja, soms kan dat dus echt niet.

Gebroken gezinnen

In volle harmonie met familie aan het kerstdiner, ook dat is niet voor iedereen weggelegd. Er lijken in de bubbel geen gebroken gezinnen, geen vechtscheidingen, geen ouders en kinderen met problemen. Eén en al pais en vree in de bubbel. Behalve dan bij jou.

Aandacht voor frustratie

Heb je in je werk aandacht voor wat die beelden met de ouders waar je mee werkt kunnen doen? Frustratie over de ruzies die er bij hen zijn, de onmogelijkheid om gezellig aan het kerstdiner te zitten als voltallige familie. De onmogelijkheid om hun kinderen te verrassen met (dure) cadeaus.

Regeldingen

Voor jezelf is december vaak ook een drukke tijd. Administratieve zaken afhandelen voor het eind van het jaar, voor je op vakantie gaat nog even wat cliënten bellen. Veel regeldingen, ook privé. Heb je dan ook nog aandacht en tijd voor deze frustraties? Voor het verdriet van wat niet (meer) is?

Erkenning

Aandacht voor het feit dat ouders zich buiten die december-bubbel voelen staan is belangrijk. Erkenning geven voor de moeiten die er zijn, het benoemen van de illusie die in de media wordt geschapen, het draagt bij aan het kunnen aanvaarden van de situatie zoals die voor hen als ouder is.

Maak de vertaalslag

Denk ook samen met ouders na over hoe de decembermaand op een voor hen goede en fijne manier vorm kan krijgen. Soms kan het doorspreken van verschillende scenario’s al helpend zijn. Of tips over wat wel en niet haalbaar is in een gezin met kleine kinderen, of kinderen met bijvoorbeeld een beperking. Kortom, maak een vertaalslag van het droombeeld over de december-bubbel naar de realiteit van een feestmaand in een niet perfecte wereld. Misschien is een Glossy over niet-perfecte decemberplaatjes een idee voor 2017?

Vorig artikelBlog: Waar ben jij van?
Volgend artikelBlog: Een koning van ons allemaal
Jacqueline Schilling (1965) werkt sinds januari 2023 als digitaal begeleider bij DigiContact . Ze is van oorsprong sociaal werker en heeft ervaring in het brede spectrum van het Sociaal Domein. Zij gelooft in de waarde van ontmoeting en echt contact. Hieruit ontstaat verbinding. Vanuit haar functie wil ze de lezer in deze column meenemen in haar ontdekkingstocht in de wereld van nieuwe digitale mogelijkheden binnen het werkveld.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.