Met het indienen van een aanvraag ben je er nog niet, want het UWV geeft zichzelf vier weken de tijd om een aanvraag te accepteren of af te wijzen. In mijn geval werd de aanvraag geaccepteerd en de uitkering toegekend op 16 maart 2018. Netjes binnen de termijn dus.
Voldoen aan plichten
Vanaf het moment van aanvraag moest ik direct voldoen aan de plichten die een WW-uitkering met zich meebrengt. Dit hield in dat ik actief moest solliciteren. Voor mij een lastige taak, aangezien ik juist bewust was gestopt met werken.
Netwerkgesprek
Toch wilde ik als brave burger uiteraard voldoen aan de plichten en ging ik op onderzoek naar wat werd verstaan onder “actief solliciteren”. Onder andere een netwerkgesprek en je CV plaatsen op een vacaturewebsite bleken te behoren tot de mogelijkheden. Dus elke maand vijf sollicitatieactiviteiten volbrengen leek me wel mogelijk, aangezien een CV zo is geüpload. Ook een “netwerkgesprek” met vriend, zus en moeder waren zo geregeld.
In de ziektewet
Ondertussen leek het me wel zo eerlijk om bij het UWV aan te geven wat mijn situatie daadwerkelijk was op dat moment en zo kwam het advies om mijn WW om te zetten naar een Ziektewetuitkering. Op 20 maart 2018 is mijn ziekmelding ontvangen en in behandeling genomen. Waar vier weken tijd om een aanvraag te behandelen bij de WW al lang lijkt, ontving ik pas op 19 juni 2018 mijn eerste ziektewetuitkering. Drie maanden na aanvraag maar liefst. In de tussentijd kreeg ik gelukkig wel WW en mocht ik afzien van mijn sollicitatieplicht.
Twee maten
Waar het UWV zichzelf ruim de tijd geeft om één en ander te beoordelen, geven ze deze ruimte absoluut niet aan de aanvrager. Na mijn aanvraag moest ik een ellenlange vragenlijst invullen over mijn huidige situatie en ontving ik een brief met daarop een tijdstip waarop ik zou worden gebeld. Er stond nadrukkelijk in dat ik bereikbaar moest zijn op dit tijdstip, anders zou mijn recht op een uitkering komen te vervallen. Ook stond erin op welk nummer ze me zouden bellen. Een nummer dat niet van mij is. Ik heb direct gebeld en een wijziging doorgevoerd zodat mijn juiste telefoonnummer in hun systeem zou staan.
Driemaal is scheepsrecht
Op het geplande tijdstip zat ik uiteraard met mijn telefoon in mijn handen geklemd te wachten op het belletje. Er gebeurde alleen niets. Een paar dagen laten ontving ik een boze, dreigende brief met daarin de mededeling dat ze mij hadden gebeld en ik niet had opgenomen. Het telefoonnummer dat ze hadden gebeld, bleek het nummer te zijn uit de eerste brief en dus niet kloppend. Weer gebeld, wederom een wijziging doorgegeven en zo ging het nog een tweede keer mis. Driemaal is scheepsrecht, gelukkig zonder gevolgen voor mijn uitkering….
Volgende keer: Een passende baan gevonden, maar helaas niet kunnen blijven door miscommunicatie vanuit het UWV.