Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog: Een frisse start bij het UWV

In de proefperiode van mijn nieuwe baan heb ik helaas moeten erkennen dat werken voorlopig gewoonweg niet ging. Zowel fysiek als mentaal. Alle begrip vanuit het bedrijf, de proefperiode niet verlengd en dus recht op een uitkering. Zo begon mijn proces bij het UWV: 26 februari 2018 was de dag waarop ik WW aanvroeg.

Met het indienen van een aanvraag ben je er nog niet, want het UWV geeft zichzelf vier weken de tijd om een aanvraag te accepteren of af te wijzen. In mijn geval werd de aanvraag geaccepteerd en de uitkering toegekend op 16 maart 2018. Netjes binnen de termijn dus.

Voldoen aan plichten

Vanaf het moment van aanvraag moest ik direct voldoen aan de plichten die een WW-uitkering met zich meebrengt. Dit hield in dat ik actief moest solliciteren. Voor mij een lastige taak, aangezien ik juist bewust was gestopt met werken.

Netwerkgesprek

Toch wilde ik als brave burger uiteraard voldoen aan de plichten en ging ik op onderzoek naar wat werd verstaan onder “actief solliciteren”. Onder andere een netwerkgesprek en je CV plaatsen op een vacaturewebsite bleken te behoren tot de mogelijkheden. Dus elke maand vijf sollicitatieactiviteiten volbrengen leek me wel mogelijk, aangezien een CV zo is geüpload. Ook een “netwerkgesprek” met vriend, zus en moeder waren zo geregeld.

In de ziektewet

Ondertussen leek het me wel zo eerlijk om bij het UWV aan te geven wat mijn situatie daadwerkelijk was op dat moment en zo kwam het advies om mijn WW om te zetten naar een Ziektewetuitkering. Op 20 maart 2018 is mijn ziekmelding ontvangen en in behandeling genomen. Waar vier weken tijd om een aanvraag te behandelen bij de WW al lang lijkt, ontving ik pas op 19 juni 2018 mijn eerste ziektewetuitkering. Drie maanden na aanvraag maar liefst. In de tussentijd kreeg ik gelukkig wel WW en mocht ik afzien van mijn sollicitatieplicht.

Twee maten

Waar het UWV zichzelf ruim de tijd geeft om één en ander te beoordelen, geven ze deze ruimte absoluut niet aan de aanvrager. Na mijn aanvraag moest ik een ellenlange vragenlijst invullen over mijn huidige situatie en ontving ik een brief met daarop een tijdstip waarop ik zou worden gebeld. Er stond nadrukkelijk in dat ik bereikbaar moest zijn op dit tijdstip, anders zou mijn recht op een uitkering komen te vervallen. Ook stond erin op welk nummer ze me zouden bellen. Een nummer dat niet van mij is. Ik heb direct gebeld en een wijziging doorgevoerd zodat mijn juiste telefoonnummer in hun systeem zou staan.

Driemaal is scheepsrecht

Op het geplande tijdstip zat ik uiteraard met mijn telefoon in mijn handen geklemd te wachten op het belletje. Er gebeurde alleen niets. Een paar dagen laten ontving ik een boze, dreigende brief met daarin de mededeling dat ze mij hadden gebeld en ik niet had opgenomen. Het telefoonnummer dat ze hadden gebeld, bleek het nummer te zijn uit de eerste brief en dus niet kloppend. Weer gebeld, wederom een wijziging doorgegeven en zo ging het nog een tweede keer mis. Driemaal is scheepsrecht, gelukkig zonder gevolgen voor mijn uitkering….

Volgende keer: Een passende baan gevonden, maar helaas niet kunnen blijven door miscommunicatie vanuit het UWV.

Vorig artikelBlog: De burgerkracht van Nico de Boer
Volgend artikelNibud: maak het mensen makkelijker een juiste keuze te maken
Lisa Hansen (fictieve naam, de echte naam van de auteur is bekend bij de redactie) is 30 jaar en langzaam weer aan het opkrabbelen na een zware periode. Na jarenlang hard te hebben gewerkt is Lisa begin 2018 ingestort na het overlijden van zowel haar schoonmoeder als eigen vader in combinatie met lichamelijke klachten. Lisa belandde eerst in de WW en daarna in de ziektewet. Ze deelt haar ervaringen met het UWV in een aantal blogs. Soms positief, veelal negatief maar voornamelijk verwonderlijk.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.