Vorige keer blogde Anneke over hoe belangrijk het is om af en toe uit je comfortzone te stappen.
Iedere organisatie is ooit ergens ontstaan. Ergens heeft ooit iemand zijn hart laten spreken en een begin gemaakt. Dat is het mooie van ons werk: het ontstaan is steevast verbonden aan mensen die met enorme bevlogenheid een initiatief of project zijn gestart.
Vrouwenbeweging
In juni was ik op het 30 jarig jubileum feest van Algemeen Opvangcentrum Purmerend. Het feest werd geopend met een presentatie van Alice die 30 jaar geleden de organisatie had opgericht. Er volgde een prachtig en inspirerend verhaal over de vrouwenbeweging en hoe Alice met een aantal andere vrouwen heeft geknokt bij de gemeente voor opvanghuizen voor vrouwen en kinderen. En 30 jaar later staat er een professionele organisatie met nog steeds een enorme bevlogenheid. De erfenis van Alice!
Je bewust zijn wat de invloed is van je historie kan je helpen om jezelf te positioneren in je markt. Het maakt je uniek in wat jij aan jouw klanten te bieden hebt. Je kunt het vervolgens vertalen in je missie, je bedrijfscultuur en je producten.
Historie
Een missie die zijn oorsprong vindt in de historie van de organisatie is erg waardevol en verbindt het verleden, heden en toekomst met elkaar.
Ken jij de historie van jouw organisatie? Hoe speelt die nu een rol in jouw positionering, hoe jij jezelf presenteert in je markt?
Om je te helpen heb ik wat vragen voor je:
- Wie zijn de oprichters en wat vonden zij belangrijk?
- Welk doel streefden zij na bij de oprichting?
- Wat zijn belangrijke mijlpalen in de geschiedenis van de organisatie en waarom worden deze gebeurtenissen nog herinnerd?
- Wie worden in de organisatie gezien als helden en waarom?
- Welke verhalen worden er in de organisatie verteld en wat is de diepere betekenis hierachter?
- Heeft de organisatie crises gekend en hoe ging zij daarmee om?
- Wordt de historie gekoesterd of juist als een last ervaren?
- Is de historie terug te vinden in de huidige missie van de organisatie?