De vorige keer blogde Mariska over de zes bouwstenen voor sociaal kapitaal >>
Laatst was ik op bezoek bij een mevrouw. Ze was herstellende van een zware burn-out. Ze had al heel lang geen energie meer om haar post bij te houden. De meeste enveloppen zaten nog dicht. Ik hielp haar een beginnetje te maken, maar eigenlijk leek het me veel te zwaar voor haar. Zou ik budgetbeheer voor haar regelen? Dan kon zij zich richten op haar herstel.
Goed aansluiten
Maar die vraag leek de vrouw nog meer stress te bezorgen. Zij had zo veel en zo lang voor anderen gezorgd, dat het voor haar erg pijnlijk was dat ze nu niet eens goed voor zichzelf kon zorgen. Toen ik me dat realiseerde, bedacht ik me dat ik haar tempo moest volgen en haar moest ondersteunen het weer zelf op te pakken. Eerst begrijpen, dan begrepen worden. Ik kan pas iets toevoegen als ik goed aansluit.
Alledaagse gesprekken
Dit kwam ik ook tegen bij mijn praktijkonderzoek. Ik voerde gesprekken met deelnemers, die bij een inloop voor maatschappelijke activering kwamen en ik observeerde de buurtcoaches. Het viel mij op dat veel gesprekken alledaags waren. Het ging over het weer, over wat mensen het weekend ervoor gedaan hadden, wat ze vroeger deden en meer van dat soort onderwerpen.
Vertrouwen
De buurtcoaches sloten aan en kletsten mee. Ze namen de tijd om een bak koffie te drinken en luisterden naar de verhalen. Ook vertelden ze regelmatig over hun eigen leven: hoe het met de kinderen ging, dat ze op vakantie zijn geweest. Een deelnemer zei hierover: ‘Ze hoeven niet hun privéleven op tafel te leggen, maar het is wel fijn als buurtcoaches iets over zichzelf vertellen. Dat geeft vertrouwen. Dan vertel je zelf ook meer.’ Als buurtcoach is het van belang om de tijd te nemen om aan te sluiten. Pas dan ontdek je wat de ander nodig heeft en hoe je daarbij kunt ondersteunen. Eerst begrijpen, dan begrepen worden.
Praktijkverbetering
Op dit moment ben ik bezig een praktijkverbetering op te zetten met mijn collega’s. We gaan aan de slag met het verkennen van het sociale netwerk van bewoners. Niet om het netwerk in te zetten als voorliggende voorziening, maar om te begrijpen hoe mensen in wisselwerking met hun sociale omgeving vorm geven aan hun leven. In welke netwerken participeren mensen? Wie zijn belangrijk voor hen? Van wie ontvangen ze steun? Eerst begrijpen, dan begrepen worden.