De vorige keer blogde Fawzi over 9 ideeën voor het wijkteam van de toekomst >>
Stap 1. Formuleer een ambitie
Organiseer een brainstormsessie en denk als team na over de uitstraling van jullie wijkteam. Hoe willen jullie dat burgers het wijkteam zien? Een centraal punt in de wijk waar ze terecht kunnen met vragen over jeugd, Wmo en werk & inkomen? Of een team van deskundige professionals dat hoogwaardige hulp en ondersteuning in het sociaal domein biedt? Formuleer aan het einde van de brainstormsessie een uitdagende ambitie waar iedereen in het wijkteam achter staat.
Stap 2. Maak persona’s
Henk en Ingrid, kennen jullie ze nog? Dit zijn de persona’s van een bekende politicus uit Den Haag. Persona’s zijn fictieve personen die symbool staan voor de mensen in jullie wijk. Denk na over de behoefte van Henk en Ingrid. Over welke onderwerpen hebben Henk en Ingrid kennis nodig? Aanvragen huishoudelijke ondersteuning, hulp bij het opvoeden van een onhandelbare dochter of mantelzorg? Hebben jullie geen idee over de behoefte van Henk en Ingrid? Doe de jassen aan en ga in de wijk op zoek naar Henk en Ingrid. Al pratende met wijkbewoners krijgen jullie meer zicht op de behoefte van je persona’s.
Stap 3. Bedenk rubrieken
Ongetwijfeld hebben jullie het tv-programma De Wereld Draait Door (DWDD) wel eens gezien. Dit programma van Matthijs van Nieuwkerk werkt met vaste rubrieken. Denk aan Lucky TV en De TV Draait Door. Het werken met rubrieken maakt het programma herkenbaar voor kijkers. Leer van DWDD en bedenk rubrieken waarmee jullie als wijkteam aan de slag kunnen. Wat dachten jullie van: Bewoners in de hoofdrol, Een dag uit het leven van … of De grote Opvoedshow? Belangrijk is om altijd na te gaan in hoeverre de rubrieken bijdragen aan het realiseren van de ambitie en voorzien in de behoefte van persona’s.
Stap 4. Breng je website op orde en ga aan de slag
Richt de website van het wijkteam opnieuw in aan de hand van de gekozen rubrieken. Ga vervolgens na hoe vaak jullie de rubrieken kunnen vullen. Nu hoor ik je denken: ‘Ik ben geen schrijver’ of ‘Ik werk slechts twaalf uur per week voor het wijkteam’. Anno nu is het delen van kennis met burgers een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor alle teamleden. Niemand verwacht dat er een Boekenweekgeschenk geschreven wordt. En niemand verwacht dat de nieuwe Jeroen Pauw opstaat. Maar het delen van kennis is cruciaal om de naamsbekendheid van het wijkteam te vergroten en burgers op regelmatige wijze te voorzien van de juiste kennis, op het juiste moment en in de juiste vorm.
Stap 5. Durf te delen
Gebruik de mogelijkheden van Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, digitale nieuwsbrieven en andere kanalen om de inhoud van jullie rubrieken bij burgers onder de aandacht te brengen. Vergeet bij stap 2 dan ook niet om na te denken over het mediagebruik van jullie persona’s.
Stap 6. Meten is weten
Evalueer één keer per kwartaal de (tussentijdse) resultaten van het kennisdelen. Dit kun je doen door onder andere de volgende zaken te meten: aantal bezoekers website, populaire rubrieken, followers Twitter, aantal likes Facebookpagina, aantal binnengekomen vragen en naamsbekendheid wijkteam. Wat je precies moet meten is afhankelijk van de invulling van stap 1 tot en met 5.
Wat zijn jullie adviezen om kennis te delen met burgers? Stuur een e-mail naar f.salih@kennis-express.nl of laat het weten via https://www.twitter.com/jeugdbeleid.