1. Jongeren bereiken
Momenteel is YouTube het populairste platform onder jongeren. Door de komst van mobiele video’s zijn jongeren veertig procent minder tv gaan kijken. De verwachting is dat in 2021 78 procent van het mobiele verkeer via mobiele video’s zal zijn. Deze ontwikkeling vraagt dat jullie wijkteam de mogelijkheden van IGTV benut om jongeren in de gemeente te bereiken
2. Verticale video’s
IGTV is speciaal gemaakt voor verticale video’s, in tegenstelling tot YouTube, wat gemaakt is voor horizontale video’s. Verticale video’s worden momenteel vooral gebruikt op SnapChat, Instagram Stories en Facebook Stories. Hierdoor zijn deze video’s vaak minder professioneel opgenomen en meer in het moment. Ook op IGTV is het dus meer dan geaccepteerd om minder ‘gelikte’ video’s te uploaden. Niet ieder detail hoeft perfect te zijn, zolang het maar ‘echt’ is. Voor jullie wijkteam de gouden kans om al lerenderwijs verticale video’s in te zetten voor de promotie.
3. Samenwerken met lokale influencers
Jongeren zitten niet op wijkteamprofessionals te wachten die aan de slag gaan met leuke verticale video’s over onderwerpen op het terrein van jeugdhulp, maatschappelijke ondersteuning en werk & inkomen. Daarom kun je overwegen om een samenwerking aan te gaan met een lokale influencer op Instagram. Denk aan een representatieve jongere met veel volger volgers. In de samenwerking is het belangrijk dat de jongere achter de marketingboodschap van het wijkteam staat en dat er op regelmatige basis videocontent wordt gemaakt waarin professionals een rol spelen. Afhankelijk van het bereik op Instagram kun je overwegen de influencer een vergoeding te betalen.
4. Onbeperkt videocontent uploaden
Als wijkteam kun je op een eenvoudige manier een eigen IGTV-kanaal aanmaken om langere video’s met volgers te delen. Reguliere gebruikers kunnen video’s van maximaal tien minuten delen. Wijkteams met een groter Instagramaccount kunnen video’s van maximaal één uur delen. Bij iedere video over het wijkteam kun je een titel en een omschrijving toevoegen zodat jongeren hem beter kunnen vinden. Zo kun je het onderwerp van je video bijvoorbeeld baseren op een trending hashtag. Op die manier is de kans groter dat jongeren je video zullen vinden.
5. Nieuwe doelgroepen bereiken
Het is helaas nog niet mogelijk om te adverteren op IGTV. De verwachting dat deze functie op termijn wordt toegevoegd, is heel groot. Wist je dat je met adverteren op sociale media heel precies aan kunt geven onder welke jongeren (leeftijd, opleidingsniveau, geslacht, woonplaats, favoriete voetbalclubs, etc.) je advertentie aangeboden moet worden? Dit wordt targeting genoemd. Door het adverteren op sociale media kun je de boodschap van het wijkteam bij nieuwe groepen jongeren onder de aandacht brengen.
6. Waardevolle inzichten
IGTV biedt wijkteams waardevolle inzichten. Als jongeren een video beu zijn, kunnen ze eenvoudig verder swipen naar de volgende video. Het moment waarop een jongere afhaakt, is terug te vinden in je IGTV Analytics. Dit zijn waardevolle gegevens waarmee je als wijkteams nieuwe video’s kunt aanscherpen en optimaliseren. Verder vind je in de IGTV Analytics informatie over je audience rention rate. Dit geeft informatie over hoeveel jongeren je video helemaal hebben afgekeken. En natuurlijk krijg je informatie over het aantal likes, comments en views.
Welke wijkteams durven het aan om aan de slag te gaan met IGTV? Laat het me weten via f.salih@kennis-express.nl of via https://www.twitter.com/jeugdbeleid.