In zijn vorige blog legde Hans Versteegh uit waarom hij blogt >>
Even terug in de tijd. Sinds 2012 bestaan de Competenties Maatschappelijke Ondersteuning, opgesteld door Movisie. Destijds breed in de sector verspreid. Misschien hingen ze ook wel bij jou, die geel / paarse posters met de 10 competenties voor de sociaal werker, waar je vanaf dat moment aan moest zien te voldoen?
Competenties
Hoe staat het ermee? Heb jij ze allemaal onder de knie kunnen krijgen? Dan ben je Sociaal Werker van het jaar geworden zeker? Want de opstellers stellen zelf dat je de meeste waarschijnlijk wel beheerst, maar dat je aan de zwakkere nog kan werken. Oh, je bent ze vergeten? Nou, dit zijn ze nog een keer.
De sociaal werker:
- verheldert vragen en behoeften
- versterkt eigen kracht en zelfregie
- is zichtbaar en gaat op mensen af
- stimuleert verantwoordelijk en oplossingsgericht gedrag
- stuurt aan op betrokkenheid en participatie
- verbindt individuele en gemeenschappelijke vragen en potenties
- werkt samen en versterkt netwerken
- beweegt zich tussen verschillende werelden en culturen
- signaleert en speelt in op veranderingen
- is ondernemend en benut professionele ruimte
Ook staat – tot mijn vreugde- in het rijtje “Methodische kennis,” tussen Er op af! en de Presentiebenadering, expliciet de inzet van social media genoemd.
Social media
De sociaal werkster schrok toen ik in haar social media coaching “Hoe krijg je het in je systeem?” nog eens onderstreepte waarom het zo belangrijk is om jezelf online te laten zien, je te profileren.
- Zoals je hierboven leest wordt in deze sterk digitaliserende netwerkmaatschappij gewoon van jou verwacht dat je dit kan toepassen.
- Het is belangrijk dat beslissers en subsidieverstrekkers te zien krijgen wat cijfers in rapportages niet kunnen duiden, namelijk dat je werk procesmatig is en soms van kleine succesjes aan elkaar hangt.
- Intern kan je als collega’s beter op de hoogte raken van ieders specialisme. Je ziet de kleine dingen, waar je niet over gaat bellen of mailen, maar die wel handig zijn om te weten.
- Maar vergeet ook je leidinggevende niet die over je functioneren oordeelt aan het eind van het jaar. Die moet ook zien wat jij allemaal gedaan hebt, toch?
Kortom, toen ik –uit eigen ervaring puttend– de conclusie trok dat social media er aan kan bijdragen of je straks wel of niet je baan nog hebt, werd ze getroffen door een bliksemschicht. Zo had ze het nog niet bekeken!
Online profilering
Nu jij dit weet, heb jij vanaf nu nog een half jaar om jouw online profilering op poten te zetten. Richt je dan met name op competenties 3, 6, 7 en 10. Misschien heb je daar nog wel wat opleidingsbudget voor ook? Vraag het je leidinggevende. Door dat te doen kan je bij 10 alvast een vinkje zetten.
Succes!