De vorige keer vroeg Hans zich af hoe sociaal werkers omgaan met de privacy van hun cliënten >>
Wat nu? Ga je misschien proberen ze digitaal te bereiken? Zou dat lukken? Om je een beeld te geven: Negentig procent van de Nederlanders heeft internet, maar dat geldt niet voor mensen in zorginstellingen. Veertig procent van de groep kwetsbaren heeft nog geen internet (en zestig procent dus wel). Vijfentwintig procent daarvan vindt internet moeilijk. Dertig procent van de kwetsbaren heeft moeite informatie te verwerken. Vijftig procent van hen heeft moeite met eigen regie. Er is dus een kans van slagen, mits (een grote MITS) een deel van je doelgroep begeleid gaat worden in het vergroten van hun digitale vaardigheden. Dit was de strekking van een mini conferentie die was georganiseerd door VWS en ECP: ‘Digivaardig in de zorg’. De genoemde cijfers werden daar gepresenteerd.
Digitale kloof
De overheid krijgt oog voor de digitale kloof. Goed nieuws dus dat er nu eens met ‘het veld’ gesproken werd over digitale vaardigheden en het ontbreken daarvan bij een deel van de klanten van het sociaal domein. Maar wie gaat die mensen bij de hand nemen? Raad eens? Dat mag jij gaan doen!
Begeleiding aan de keukentafel
Heb jij er weleens bij stilgestaan dat de oplossing voor de digitale kloof misschien bij jou kan liggen? Jouw doelgroep denkt bij het noemen van het woord ‘app’ misschien nog aan ‘eb’ en vloed? Jij mag dus aan de bak om dat uit te leggen. Ben jij trouwens al in staat de WiFi van deze mensen te installeren, zodat ze wel gebruik kunnen gaan maken van digitale maatschappelijke diensten? Ben jij in staat aan de keukentafel begeleiding te geven tot ze het zelf kunnen?
Digitale zorgcoach
Het beeld dat opdoemde van werkers in de nabije toekomst zal voor sommige een schok zijn. Het gaat de kant op van een digitale zorgcoach. Het komt erop neer dat jij kennis moet hebben van alle digitale ontwikkelingen in jouw vakgebied en jezelf daar voortdurend moet scholen. Jij moet kunnen afwegen welke digitale dienst jouw cliënt het beste zou kunnen helpen. En jij moet in staat zijn de cliënt daarin te begeleiden.
Zelfstandig
En dan heb ik het niet alleen over zogenaamde kwetsbaren, maar ook zeker over de snel groter wordende groep die zelfstandig, dus zonder bemoeienis van een verpleegkundige of arts, de eigen medische gesteldheid meet met ‘gezondheids-apps’ en daar ook naar handelt. Kan jij ze zeggen of ze verstandig bezig zijn en hen goed advies geven over betrouwbare apps?
Actuele kennis
Check even bij jezelf hoe je er nu voor staat. Kan jij al voor jezelf bevestigen dat je de nodige digitale vaardigheden in huis hebt? En hoe zit het met je actuele kennis van dit wereldje? Is het wellicht een verstandige eerste stap om je persoonlijk opleidingsbudget hiervoor in te zetten? Overleg het eens met je leidinggevende. Misschien zie ik je binnenkort?