Voor Susan is het belangrijk om haar specialistische kennis over ouderen op peil te houden. Zo heeft ze onlangs een scholing gevolgd in ‘ontaarde mantelzorg’. Nu ziet ze kansen om deze kennis ook buiten haar organisatie aan de man te brengen. Haar manager geeft haar een jaar de ruimte om dit plan uit te werken op voorwaarde dat er na een jaar resultaat is in de vorm van inkomsten. In ieder geval genoeg om geen verlies op haar uren te maken.
Netwerken
Susan is een kei in netwerken. Mensen verbinden, mensen samenbrengen. En zo begint ze. Zo gaat ze op pad. Ze is niet bang en maakt makkelijk contact. Zo lukt het haar om met diverse partijen om de tafel te zitten. Om het onderwerp ‘ontaarde mantelzorg’ op de agenda’s te krijgen. Haar eigen agenda vult zich met overleggen en netwerkmeetings. Ze koppelt stakeholders aan elkaar en uiteindelijk komt er zelfs een breed overleg waarbij alle mensen die er toe doen om de tafel zitten.
Gewoon aan het werk
Na één jaar is haar tijd om. Haar resultaat: lopende afspraken en opstartende processen. Inkomsten: € 0,00. Haar aanpak heeft haar helaas niet gebracht waar ze wilde zijn. Haar manager wil nu dat ze ‘gewoon weer aan het werk gaat’.
Je droom
Hoe had Susan het anders kunnen aanpakken? Hoe kun jij het anders aanpakken? Om te beginnen is het belangrijk dat je niet start met netwerken. Je begint bij jouw kennis, jouw idee, jouw droom die je op de markt wilt brengen. En je stelt jezelf de vraag wie de klanten zijn die daarop zitten te wachten.
Productizeren
Hierna ga je je kennis, je idee, je droom, verpakken in een product. Dit proces heet productizeren. Dat lijkt ingewikkeld, maar ik leer het mijn klanten en dat gaat prima. Hierbij hoort natuurlijk ook dat je er een prijskaartje aan hangt en zorg draagt voor een mooie naam, een logo, een mooie verpakking (je brand). En dit kan snel (geen tijdrovende vergaderingen en overleggen).
Informatie inwinnen
Natuurlijk kun je informatie inwinnen in de markt. Maar dit zijn andere gesprekken dan netwerkgesprekken. Dus niet: ‘Ik heb een idee en wil graag onderzoeken hoe we kunnen samenwerken’. Maar wel: ‘Ik ben een prachtig product aan het ontwikkelen en om dit nog beter te maken zou ik je graag wat vragen willen stellen, mag dat?’.
Marktonderzoek
Als je de insteek kiest van samenwerken, is dit later bijna niet meer om te draaien naar een klant-leverancier relatie. Als je de insteek kiest van marktonderzoek dan houd je de relatie open om later te kunnen verkopen.
Salesgesprekken
Als je product verkoopklaar is, introduceer je het op de markt. De gesprekken die je dan gaat hebben met potentiële klanten zijn nog steeds geen netwerkgesprekken. Wel salesgesprekken. Dat zijn andere gesprekken. Wel met vergelijkbare vaardigheden dus als jij een goed netwerker bent dan zul je dit ook prima kunnen. En uiteindelijk zijn het de sales die leiden naar inkomsten.
Stevig fundament
Netwerken en verbinden zijn niet hetzelfde als ondernemen. Ondernemen vraagt om een andere inzet. Een andere basis. Als jij wilt ondernemen moet je echt beginnen met het leggen van een goed en stevig fundament. Wil je meer weten? Kijk dan eens hier >>>