Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog: Pinterest voor wijkteams

Pinterest is groeiend in Nederland. Net als Instagram is het een visueel medium, maar wat moet je er als beroepskracht in een wijkteam mee?
Fawzi Salih is blogger bij Zorg+Welzijn

De vorige keer gaf Fawzi tips over het gebruik van Facebook Live door wijkteams >>

Je kunt Pinterest vergelijken met een online prikbord waar je afbeeldingen en video’s kunt verzamelen en delen. Als gebruiker kun je moodboards aanmaken. Bijvoorbeeld over signalering ouderenmishandeling, het keukentafelgesprek en jongerenwerk. Op de moodboards kun je afbeeldingen en video’s plaatsen. Wil je meer weten over hoe Pinterest werkt? Bekijk deze video.

Groot bereik voor het wijkteam

Pinterest heeft een groot bereik. Inmiddels maken meer dan 2 miljoen Nederlanders er gebruik van. Ongetwijfeld zullen ook veel cliënten van het wijkteam actief zijn op Pinterest. Het grootste deel van de gebruikers is 15 tot 39 jaar, maar groei vindt ook onder 40 tot 79 jarigen plaats. Met name onder vrouwen is Pinterest populair.

Visualisatie van marketingboodschap en activiteiten wijkteam

Negen van de tien cliënten van het wijkteam zijn visueel ingesteld. Gebruik Pinterest dus om de marketingboodschap en activiteiten van het wijkteam te visualiseren. Het helpt om de naamsbekendheid van je wijkteam te vergroten.

Pinterest account voor het wijkteam

Hoe begin je? Het is aan te bevelen om een gratis bedrijfsaccount aan te maken, waardoor je een koppeling kunt maken met de website van het wijkteam. Bovenal biedt een bedrijfsaccount de mogelijkheid om te zien wat cliënten leuk vinden en wat ze van je website opslaan.

Moodboards voor het wijkteam

Het leukste van Pinterest is het maken van moodboards en zoeken naar passende foto’s, infographics en video’s. Maak minimaal zes moodboards aan voor je wijkteam. Denk hierbij aan:

  1. Producten en diensten: een moodboard over de dienstverlening van het wijkteam. Bieden jullie een inloopspreekuur aan? Laat in beelden zien hoe dit werkt.
  2. Ervaringen van cliënten: het is cruciaal om positieve ervaringen van cliënten ook op Pinterest te delen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door korte filmpjes te maken en deze te delen op een apart moodboard.
  3. Quotes en citaten: tijdens trainingen van het wijkteam hoor je veel motiverende quotes en citaten van deelnemers. Noteer deze opmerkingen en verwerk ze in een grafische afbeelding. Op het internet vind je veel gratis programma’s voor het maken van afbeeldingen, zoals bijvoorbeeld Canva.
  4. Humor: veel cliënten van het wijkteam houden van grapjes. Op dit moodboard kun je grappige plaatjes en foto’s plaatsen die uiteraard ook weer je boodschap ondersteunen.
  5. Wijkteam in beeld: breng je wijkteam door foto’s en video’s in beeld. Voorbeelden: kijkje achter de schermen, smoelenboek van beroepskrachten of cliënt van de maand.
  6. Infograpics: Uit onderzoek blijkt dat beelden met een hoogte van 800 pixels het goed doen. Dit maakt dat infographics veel worden gedeeld en geliked. Een infographics bord zal je helpen meer volgers te krijgen. Hoe zou het bijvoorbeeld voor je zijn om infographics te maken over het keukentafelgesprek, het signaleren van ouderenmishandeling en het aanvragen van bijzondere bijstand?

Handige weetjes

Ten slotte nog een aantal handige weetjes:

  • Geef iedere pin een goede omschrijving met een duidelijke call-to-action.
  • Vergeet niet om bij de afbeeldingen op je website een goede ALT-tekst te maken. Deze verschijnen als begeleidende tekst bij een pin.
  • Voeg een Pinterest button toe op de homepage van je wijkteam website, zodat je cliënten kunt verwijzen naar je moodboards.
  • Link bij pins naar de website van het wijkteam.
  • Pin minimaal drie keer per week om zichtbaar te blijven voor cliënten.
  • Kwaliteitsfoto’s zijn van cruciaal belang, aangezien alles valt of staat met aansprekende afbeeldingen.
  • Re-pin regelmatig afbeeldingen van andere pinners.

Maak jullie wijkteam gebruik van Pinterest? Laat het me weten via f.salih@kennis-express.nl of via https://www.twitter.com/jeugdbeleid

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.