De vorige keer blogde Mariska over het belang van eerst begrijpen, dan begrepen worden >>
Als ik bij ze langs ga word ik hartelijk ontvangen. ‘Koffie?’ Vraagt mevrouw. Ik neem het aanbod aan waarop haar man zegt: ‘Ik ben blij dat je ja zegt, dan krijg ik tenminste ook koffie’. Ik let altijd op dit soort signalen. Soms is het een grapje, maar het kan ook waardevolle informatie zijn.
Lieve buren
Ze vertellen me dat ze lieve buren hebben. Onlangs lag mevrouw in het ziekenhuis en toen kreeg meneer dagelijks een warme maaltijd van de buren. Ik beaam dat het fijn is dat er mensen om hen heen staan, maar opper toch de mogelijkheid om af en toe een koelversmaaltijd te laten bezorgen. Ik leg uit dat de buren niet altijd voor het eten kunnen blijven zorgen en dat deze maaltijden een goed alternatief zijn.
Overzicht kwijt
Een week later word ik weer gebeld, dit keer door de huishoudelijke hulp. Ze vraagt of ik kan helpen want mevrouw ligt weer in het ziekenhuis en meneer zit alleen thuis. De man is blij me te zien. Ik krijg geen koffie deze keer. De keuken ziet er onaangeroerd uit. Het lijkt erop dat meneer inderdaad geen koffie krijgt als zijn vrouw het niet maakt, maar hij krijgt goede zorg van de buren, verzekert hij me. Meneer hoopt dat zijn vrouw snel thuis zal komen. Maar dat gebeurt niet.
Overdrachtsboek
De week erna tref ik een broer bij meneer. Deze keer heb ik een dik notitieblok bij me. Op de voorkant schrijf ik: overdrachtsboek voor iedereen die langskomt. Ik schrijf voorin mijn eigen naam en telefoonnummer en nog wat andere namen en telefoonnummers. Verder maak ik afspraken met meneer en zijn broer. We vragen taxivervoer aan. De familie gaat hem helpen met de post. Ik schrijf alle afspraken op in het boek. Meneer vindt het fijn dat er zo weer een beetje overzicht komt in de situatie. Hij mist zijn vrouw.
Samen regie
Als ik op de volgende afspraak kom, zie ik dat er verder is geschreven in het notitieblok. Door de buren en de huisarts. Op tafel ligt een rooster van familie en buren om meneer naar zijn vrouw te brengen, tot het taxivervoer is toegekend. Zo vult iedereen elkaar aan. Meneer kan zelf niet overzien wat er op hem af komt. Het overdrachtsboek blijkt een mooi middel om in beeld te krijgen wie betrokken is en ondersteunt, zodat iedereen elkaar kan aanvullen en we samen het overzicht hebben.
Praktijk verbeteren
Mijn collega’s en ik experimenteren momenteel met het in kaart brengen van het netwerk, samen met cliënten. We gebruiken hiervoor verschillende instrumenten zoals het ecogram, de netwerkcirkel en de groslijst. Bij Movisie is een publicatie hierover uitgebracht: Aan de slag met sociale netwerken, te downloaden van hun site. We merken dat het cliënten helpt om in beeld te brengen wie om hen heen staan. In bovenstaand voorbeeld maak ik dit overzicht niet alleen met de cliënt, maar nodig ik via het notitieblok de omgeving uit mee te schrijven. Hierdoor ligt de regie op de keukentafel en is het een gezamenlijke verantwoordelijkheid geworden.