In zijn vorige blog vroeg Hans zich af of de digitale transitie wel bestaat. >>
Heel blij ben ik met de instelling door de Tweede Kamer van de Tijdelijke Commissie Digitale Toekomst. Die commissie gaat tot april 2020 onderzoeken hoe kennis en controle verkregen kan worden om de impact van de digitalisering op de maatschappij te volgen en bij te sturen. Ik zou zeggen, het werd een keer tijd. Want waarom hebben we nog altijd geen minister van digitalisering in opeenvolgende kabinetten? Maar, geen gemopper, vooruit kijken. Dit is een belangrijke goede stap.
Kloof
Als ze het mij zouden vragen dan zou ik de commissie adviseren op de volgende vier punten onderzoek te doen. Punt één: het voorkomen en overbruggen van de digitale kloof, de nieuwe tweedelling in de maatschappij. De kloof versterkt dat mensen verder op achterstand raken. Dit leidt niet tot sociale inclusie, maar juist het tegenovergestelde, dat mensen afhaken en zich buiten de maatschappij voelen staan.
Rol van sociaal werkers
Punt twee: De rol die sociaal werkers daarbij horen te spelen, als middel om de inwoners die onder punt een vallen, ook in de toekomst effectief bij te kunnen staan in hun zoektocht naar maatschappelijke participatie en het oplossen van dagelijkse problemen. Daarbij vind ik het belangrijk te werken aan gevoel voor prioritering van deze rol. Bij de werkers zelf, maar ook bij hun organisaties en financiers. Gecombineerd met intensieve (bij-)scholing om het kennisniveau op de zo uiteenlopende digitale vraagstukken en kenmerken op peil te brengen.
Ethisch handelende overheid
Punt drie: Een ethisch handelende overheid. Die zelf van digitalisering een speerpunt heeft gemaakt en daardoor voor groepen inwoners drempels opwerpt, in plaats van open en transparant te zijn. En zo negatief bijdraagt aan punt een. Wat kan de overheid zelf doen om de kloof te dichten? In ieder geval niet door datasystemen aan elkaar te koppelen en te framen op inwoners van kwetsbare wijken bij risico-inschattingen van mogelijke fraude. Of door foutieve registratie in overheidsbestanden jarenlang voort te laten bestaan. Wat zijn daar individuele consequenties van? Welke alternatieven zijn er?
Regie nemen
Punt vier: Regie nemen. Regie op het geweld waarmee grote commerciële partijen uit binnen- en buitenland data verzamelen en toe eigenen van ons, Nederlanders. Van wie is die informatie? Hoe krijgen burgers het eigenaarschap weer terug en mogen ze zelf beslissen wie wat krijgt en voor welk doel en hoe lang. En wat levert het jou als informatiebron op als je wél je informatie deelt? In het licht van zorg die steeds meer van de grote instellingen naar de thuissituatie verplaatst door middel van slimmere sociale technologie (wearables en apps bijvoorbeeld) is dit een urgent onderwerp.
Welkom
De commissie is welkom om in Zeist een kopje koffie te komen drinken. Maar wanneer jij hier over wil sparren, ben jij dat natuurlijk ook. Want die sociaal werk methode werkt nog steeds prima.