In haar vorige blog vertelde Anneke over haar liefde voor een ambtenaar >>
Overleven komt van buitenaf. Er is druk. Mensen die roepen dat het anders moet. Dat het zo niet langer kan. Er wordt aan jou, aan jouw bedrijf, getrokken en geduwd. Het voelt niet fijn. Natuurlijk snap jij het ook: er moet wat gebeuren. Maar tegelijk lukt het jou, je medewerkers en je collega’s maar niet om in beweging te komen. Je sputtert. Maakt schijnbewegingen. En bent weer terug bij af.
Ondernemen
Ondernemen komt van binnenuit. Omdat je een droom hebt. Omdat je een missie deelt met je medewerkers en je collega’s. Omdat jullie kansen zien. Er is een bron van energie die je voedt. Je komt moeiteloos in beweging. Je weet wat je te doen staat. Iedere stap wordt gevierd. Je kunt tegen een stootje, bent lenig en niet bang. Stap voor stap ontwikkel je, creëer je en zie je jezelf, je collega’s en je bedrijf groeien.
Transformeren
Voel je het verschil? In mijn zoektocht vind ik vooral organisaties die wel willen, maar nog erg zoeken. Sociaal Werkers die wel willen, maar te druk zijn. Sociaal Werkers die voor zichzelf beginnen, maar geen idee hebben hoe dit moet.
Afleiders
Transformeren naar ondernemen is een proces. In dit proces zijn er veel afleiders. Wat je dan hoort is dit:
- we zijn er nog niet aan toe
- dit gaat te snel
- we hebben geen tijd
- er dient zich nu eerst iets anders aan
- we hebben geen geld
- we hebben niet de juiste mensen
Het kennen van je afleiders betekent dat je ze ‘uit kunt zetten’. Zodat je met honderd procent focus, liefde en moed jouw transformatie kunt starten.
Testvraag
Ik vroeg het aan een manager van een organisatie die ondernemerschap stimuleert. Voor iedere vacature wordt nu een professional gezocht met ‘ondernemende kwaliteiten’. Ik: ‘Stel je voor dat vanmiddag die medewerker jou vertelt dat ze het gat in de markt heeft gevonden. Ze is helemaal opgewonden en heeft het idee in haar hoofd al helemaal uitgedacht. Wat zeg jij dan als haar manager?’ De manager: ‘Dat gebeurt regelmatig. Laatst nog kwam een medewerkster vol enthousiasme een idee aan me voorleggen. Ik heb haar eerst gevraagd om rustig te gaan zitten en om in alle rust het idee aan mij uit te leggen. Toen heb ik haar gevraagd een notitie te schrijven met begroting en een voorstel hoe zij aan het benodigde geld komt. Oh ja, ik heb haar ook voorgesteld dat ze onze partners hierbij betrekt. En vergeet niet af te stemmen met de gemeente.’
Paradigma’s
Wat denk jij? Is dit ondernemen? Nope! Misschien is hier een prachtig product in de kiem gesmoord, verstikt onder oude paradigma’s. Bedolven onder oude structuren. Ingegeven door wantrouwen en angst voor kosten.
Geweldig idee
De manager: ‘Yes! Geweldig idee! Ga het maar doen en op de markt brengen. Kom bij me terug als je de eerste klant hebt binnen gehaald. Als je dat niet binnen een maand lukt, laat het dan weten. Dan stappen we over op het volgende idee.’ Dat is ondernemen. Tien ideeën, negen mislukken, één wordt een groot succes. Superspannend en geweldig leuk.
Stay tuned
Mijn missie: organisaties en professionals helpen bij hun transformatie. Met tien procent kennis, twintig procent reflectie en zeventig procent gewoon doen. Omdat de urgentie voelbaar is en we niet lang meer kunnen wachten.
In deel 2 van deze blogserie ga ik in op de rol van bestuurders en managers. Met tips! In deel 3 steek ik een hart onder de riem van Sociaal Werkers.