1. De context is digitaal geworden
Digitalisering is de meest recente grote stap in de ontwikkeling van de mensheid. Digitale technologie is overal en altijd om ons heen. Het maakt ons leven makkelijker. Maar ook ingewikkelder. Als werker sta je midden in de maatschappij en krijg je met beide te maken.
2. Blijven aansluiten als beroepsgroep
De achilleshiel van de sociale sector. Werkers zijn vaak mensen-mensen. Techniek heeft niet de grootste interesse. Maar maatschappij en (werk-)prosessen doen een steeds groter beroep op digitale vaardigheden. Niet kunnen meedoen is jezelf buitenspel zetten. Je wil toch relevant blijven voor je werkgever en de samenleving?
3. Duurzaam inzetbaar zijn als professional
Competenties als zichtbaar zijn, ondernemend werken, netwerken, signaleren, activeren en innoveren bieden ruimte voor een online invulling. Social media moet iedereen kunnen toepassen en basale computervaardigheden zijn al langer een must. Bijscholing is essentieel om duurzaam inzetbaar te zijn in het sociaal domein.
4. Doelgroepen ondersteunen bij hun participatie
Wie zelfredzaam wil participeren zal op internet zijn zaakjes moeten kunnen regelen. Professionals moeten in staat zijn daarbij te ondersteunen, of voorzieningen op te zetten waar doelgroepen die ondersteuning kunnen krijgen. Waar nodig 24/7.
5. Mee-oplossen van maatschappelijke problemen
Eenzaamheid, gezondheid en cohesie. Sociale media zorgen voor menselijk contact zonder fysieke nabijheid. Via apps en gamification-elementen worden mensen aangespoord te bewegen en hun gezondheid te monitoren. Buren kunnen per app-groep iets voor elkaar betekenen. Kansen die werkers kunnen initiëren en uitbouwen.
6. Zorg komt digitaal de wijk in
Zorg wordt steeds meer thuis, in de wijk geleverd met behulp van digitale diensten als beeldbellen, apps en digitale meetapparatuur. Minder ziekenhuisbezoek verlicht de druk op het dagelijks leven van patiënten. Wijkgerichte professionals krijgen hierdoor met complexere “situaties achter de voordeur” te maken.
7. Innovatie van dienstverlening
Bestaande dienstverlening kan vaak een online variant krijgen. Van werkers vraagt dit wel een extra set digitale vaardigheden omdat vaak doorgevraagd moet worden hoe iemand erbij zit en hoe de boodschap ontvangen wordt. Maar dat is te trainen. Digitalisering schept ook mogelijkheden voor nieuwe diensten in het sociaal domein (die als we niet oppassen zeker door externen zullen worden opgepakt).
8. De digitale kloof
Nederland telt 3,5 miljoen laaggeletterden en digibeten voor wie het sturen van e-mail al ingewikkeld is. ‘Onze informatiesamenleving lijkt hen te vergeten, er ontstaat een digitale kloof’, waarschuwde het Sociaal en Cultureel Planbureau. Het sociaal werk heeft de verantwoordelijkheid deze mensen te ondersteunen. Hoe voorkomen we dat mensen het niet meer bij kunnen benen en de maatschappij de rug toe keren?
9. Andere digitaal gerelateerde zorgvragen
Internetverslaving, gameverslaving, psychische druk (fear of missing out), sexting, cyberpesten, enz. Bijwerkingen die ontwrichtend kunnen zijn in levens. Als sociaal werker heb je hier minimaal een signalerende functie. Weet waar je dan hulp kunt krijgen.
Er is geen argument meer waarom er geen aandacht voor digitalisering in het sociaal domein zou zijn. Integendeel. Sociale professionals in Nederland kunnen een belangrijke rol spelen en nieuwe kansen benutten. Wat ga jij in 2019 oppakken?