Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog: Veel welzijnsorganisaties zijn geen sterk merk

Vaak speel ik met de deelnemers in mijn workshop of training het sterke merken spel. We ontdekken hoe krachtig een sterk merk zich in het brein kan nestelen. Dat is natuurlijk wat jij en je collega’s ook willen: een sterk merk zijn zodat je klanten als eerste aan je denken.
EPI-Anneke-Krakers.jpg

De vorige keer blogde Anneke over haar hoop dat sociaal werkers zich steeds meer gaan aanpassen aan the new economy >>

Nu vind ik het af en toe heerlijk om een kijkje te nemen in andere keukens. Kennis ophalen uit een ander domein. Daarom was ik vorige week deelnemer aan een workshop van Trivento Spark over Merkgedreven Enterprise Design (Rijk, oprichter van Trivento schreef er trouwens ook een blogje over en dat lees je hier >>>).

Branding Piramide

Het gezelschap was niet zo gevarieerd: vooral mannen in pak, veertigers, met een job in de IT, een paar jonge honden van een Start up en mijn persoontje. Onder leiding van Marloes Sikkema zijn we aan de slag gegaan met de Branding Piramide. Als je je even een Piramide voorstelt met vijf segmenten (denk Maslov) dan vind je in de top Missie en daaronder respectievelijk Drijfveren, Karaktereigenschappen, Positionering en onderaan de basis Signs, Things and Places. Voor nu wil ik graag focussen op de top, de Missie.

Een sterk merk begint bij de Missie

Marloes zegt dat iedere merkstrategie begint bij de Missie. De Missie vertelt waarom jouw organisatie er is. Waarom jullie doen wat jullie doen. Het doorvoelen en intern afstemmen van een missie is absolute voorwaarde voor een sterk merk.

Drager van het merk

Een missie is van een organisatie. Maar natuurlijk heb jij als professional ook een persoonlijke missie. Jij komt het best tot jouw recht in een organisatie als de organisatie missie en jouw eigen missie goed op elkaar aansluiten. Alleen dan kan een sterk merk groeien omdat jij als professional uiteraard ook drager van het merk bent. Misschien heb je nu een heel klein momentje om hier even bij stil te staan. Voel jij dat jouw persoonlijke missie wordt gevoed door de organisatie missie en vice versa?

Hier gaat het fout

De kans is groot dat bij het nadenken over de organisatie missie er nu een groot vraagteken in je opkomt. Helaas zie ik veel organisaties de fout maken dat ze geen aandacht besteden aan hun missie. Ze richten zich alleen op de onderkant: Signs, Things and Places. Denk dan bijvoorbeeld aan logo, website, huisstijl, een naambordje, een sweater met logo of vlag voor de deur. Maar dat is eigenlijk alleen de buitenkant. Dat is niet genoeg voor een sterk merk. Veel welzijnsorganisaties zijn helaas dan ook niet echt een sterk merk. Dat vinden ze trouwens zelf.

In de break

Wil jij graag makkelijker klanten krijgen? Meer subsidie? Meer naamsbekendheid? Dan adviseer ik je om heel simpel te beginnen met het delen van jouw persoonlijke missie. Gewoon in de break bij een kop koffie. Vertel aan je collega’s en je manager waarom jij doet wat je doet. Wat jij belangrijk vindt. Daarna vraag je hen naar hun missie. En kijk eens waar de gemeenschappelijkheid zit.

Op weg naar een sterk merk

Je kunt hier gewoon vandaag mee beginnen. Op weg naar een sterk merk. Hier hoeft niet eerst beleid op te worden gemaakt. Of een protocol voor worden bedacht. Of drie vergaderingen te worden belegd. Dat is het mooie van een sterk merk.

Vorig artikelBlog: Seks is vies
Volgend artikelBlog: 7 tips voor een betere communicatie in het wijkteam
Anneke Krakers (1962) is maatschappelijk werker en jarenlang directeur geweest van Welzijn Rivierstroom. Sinds 2006 is ze zelfstandig trainer en coach, de laatste jaren vooral voor leidinggevenden over de thema's leven, liefde, loopbaan en leiderschap. Anneke blogt over persoonlijk leiderschap, moed, keuzes maken, vijftigers. www.krakers.org

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.