De vorige keer ging Fawzi in op eenzaamheid van ouderen tijdens de feestdagen >>
Sociale media, waar hebben we het eigenlijk over? Twitter, LinkedIn of Facebook? Of misschien Snapchat, Instagram of een andere verschijningsvorm? Ik zie sociale media als elektronische omgevingen waar de cliënten van het wijkteam profielen aanmaken, connecties maken met andere gebruikers, content delen, daarover communiceren en die waarderen.
Profielen
Sociale media zijn niet anoniem. Ze bieden mensen de mogelijkheid tot het aanmaken van een profiel. Dit kan heel kort zijn. Zo heb je bij Twitter slechts 160 tekens ter beschikking. Het belang van een profiel verschilt per sociaal netwerk. Bij Twitter is het niet belangrijk. Daarentegen is het bij LinkedIn van cruciaal belang. Zoals je waarschijnlijk weet, is LinkedIn gebouwd rondom profielen van gebruikers.
Connecties
Mensen kunnen connecties met elkaar aangaan op sociale media, ook wel vrienden of volgers genoemd. Bij sommige sociale media gaat dat heel makkelijk. Denk aan Twitter. Je zoekt een persoon op en begint hem of haar te volgen. Bij andere sociale media ontstaat er een connectie als beide personen elkaar accepteren, zoals bijvoorbeeld bij Facebook.
Content
Sociale media zijn bij uitstek geschikt om foto’s, video’s, afbeeldingen en tekst te delen. Dit wordt ook wel content genoemd. Content is het ‘geheel aan informatie of inhoud dat gebruikers van sociale media op hun omgeving willen overbrengen.’
Conversatie
Sociale media bieden functionaliteiten om met elkaar te communiceren. Let op: gesprekken op sociale media kunnen deels door andere gebruikers worden gevolgd.
Waardering
Sociale media bieden mensen de gelegenheid om waardering voor elkaar uit te spreken. De bekendste voorbeelden zijn de ‘Vind ik leuk’ knop van Facebook en de recommendations van LinkedIn. Met name de ‘Vind ik leuk’ knop biedt veel voordeel voor het wijkteam. Iedereen die op de ‘Vind ik leuk’ knop van de bedrijfspagina van het wijkteam klikt, staat er open voor om op zijn tijdlijn nieuwsberichten van het wijkteam te ontvangen.
Meerwaarde sociale media voor het wijkteam
Als wijkteam kun je sociale media inzetten om de naamsbekendheid van het wijkteam te vergroten. Bij naamsbekendheid gaat het om de kwantiteit (hoeveel mensen kennen het wijkteam). Verder kun je de dienstverlening verbeteren aan cliënten. Hoe zou het bijvoorbeeld voor je zijn om via Facebook Live een dagelijks opvoedspreekuur te organiseren? Ook kun je sociale media inzetten om de reputatie van het wijkteam te verbeteren. Bij reputatie gaat het om inhoud: waar associëren cliënten het wijkteam mee. Bovenal zijn sociale media ideaal om cliënten te betrekken bij het wijkteam. Wil je input voor de Opvoedweek van dit jaar? Ga het gesprek aan met cliënten die kinderen hebben en kom erachter wat voor activiteiten zij leuk vinden.
Hoe gebruiken jullie sociale media in het wijkteam? Hebben jullie een plan van aanpak? Laat het me weten via f.salih@kennis-express.nl of via https://www.twitter.com/jeugdbeleid.