Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog: We zien een wereld voor ons

Ja, daar pak je mijn aandacht wel mee. Met zo’n zin. “We zien een wereld voor ons…” Zeker als die door Mark Zuckerberg is uitgesproken, de oprichter en hoogste baas van Facebook. Want miljarden mensen gebruiken zijn platformen: Facebook, Messenger, Instagram en Whatsapp. Dus die heeft wel wat “in de melk te brokkelen.”
Hans-Versteegh.png
Foto: Ebru Aydin

In zijn vorige blog richtte Hans zich tot bestuurders en leden van de Raad van Toezicht van sociaal/maatschappelijke organisaties >>

Vooral het vervolg van de zin is interessant. Omdat Mark ons daarmee een kijkje geeft in de toekomst van onze manier van communiceren: “… waar video het hart vormt van al onze apps en diensten.” (bron: De Volkskrant, 28 juli 2016)

Live streaming

Volgens Zuckerberg gaan we via teksten, zoals dit blog, en foto’s steeds meer richting video. Hij zegt er nog net niet bij dat hij daarmee live video bedoelt. Live streaming dus. Wanneer Mark zoiets beweert, kan je er op rekenen dat het ook echt die kant op gaat.

Vlog

Ik denk dat Zuckerberg gelijk heeft. Video kan nog wel eens veel groter worden dan we nu denken. Over een paar jaar spreek ik je wellicht toe in een live vlog in plaats van het medium waar je nu deze boodschap tot je neemt. Ja, ik vraag me oprecht af waarom ik dit nog zit te typen …

Twitter

Zuckerberg staat er niet alleen in. Je ziet naast zijn platformen ook Twitter, YouTube en andere grote namen de mogelijkheden aanbieden om video en live streaming te gaan gebruiken. Zij willen daarmee vooral een nieuwe manier van adverteren mogelijk maken.

Communicatiemix

Wij, gewone stervelingen, kunnen video steeds meer en gemakkelijker inzetten in onze communicatiemix. Heb je een smartphone, dan is het een eitje. In de nieuwste updates van de apps van genoemde platformen zitten de mogelijkheden vaak al ingebouwd.

Kansen

Dus? Welke kansen zie jij voor video/filmpjes/live streaming in je werk? Ik kan me voorstellen dat je daar nog geen “beeld” bij hebt. Onthoud: een beeld zegt meer dan honderd woorden. Dat gold al voor foto’s, maar nog meer voor video/film.

Filmpje

Laatst nog werd een communicatiemedewerkster van een grote hulpverlenende instelling enthousiast van mijn volgende tips:

  • Kijk eens waar in het traject jouw cliënt contact met je organisatie heeft.
  • Welke informatie wordt daar in telkens opnieuw gegeven?
  • Kan je die informatie in een filmpje gieten? Dat laat je een cliënt dan eerst bekijken voor je een fysieke afspraak inplant.
  • Zou dat winst zijn voor de cliënt, voor jouw organisatie en jouw medewerkers?

Procedures en trajecten

Concreet zou je dit via video aan kunnen bieden. Bijvoorbeeld uitleg over procedures en trajecten, of een kijkje in een gebouw/locatie nemen, de medewerkers voorstellen waar de klant mee te maken krijgt, de klant laten  verwelkomen door de directeur, andere klanten laten vertellen wat hun ervaringen met jouw organisatie zijn en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Toevoegen

Terug naar de openingszin. Welke wereld zie jij voor je? Denk je dat video iets kan toevoegen in jouw werk? Zo ja, wat dan? Laat het hieronder weten en geef er zo mogelijk een linkje bij.

Vorig artikelBlog: Verliefd op dementie
Volgend artikelBlog: Leve het Sociaal Werk
Hans Versteegh (1969) is social media trainer en business-coach voor sociaal werkers, die worstelen met de professionele inzet van online media. 'Social media hebben mijn professionele isolement doorbroken'. In zijn 25 jaar als sociaal werker ontdekte hij al de voordelen van social media toen niemand daar nog mee bezig was. Zoals kortere lijnen met bewoners, collega’s en ketenpartners, grotere zichtbaarheid en netwerkcontacten warmer houden. Uiteindelijk leidde dit tot zijn eigen bedrijf, Welzijn 3.0. Hij heeft inmiddels vele sociaal werkers getraind en gecoacht en is betrokken bij verschillende innoverende initiatieven en samenwerkingsverbanden in welzijn, sociaal wijkteams, online hulpverlening en hoger onderwijs. Zijn thema’s: social media, ondernemend werken, profileren, digitale kloof en innovatie.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.