Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog: Wie ga jij een stem geven?

In het zaaltje verzamelde zich een bont gezelschap van jonge vrouwen en oudere mannen, allen opbouwwerkers. (Precies, zo noemen ze zich daar nog gewoon, gelukkig.) Eén van hen, een prachtige kerel om te zien (denk aan de Kerstman in een donkerblauw spijkerpak) sprak zijn scepsis uit over social media. Het was niks en het zou ook niks worden. Vanuit de hoek van de jonge vrouwen klonk wat gesputter, maar de toon was gezet.
EPI-Hans-Versteegh-door-Ebru-Aydin.png
Foto: Ebru Aydin

In zijn vorige blog stelde Hans dat je niet langer je kop in het zand kunt steken wat betreft de inzet van digitale middelen binnen je werk >>

Toch was het deze man die na afloop enthousiast de deur uit ging. Hij zag mogelijkheden. Hij besefte dat mensen mondiger zijn geworden en dat op social media tonen. Hij zag ineens in dat social media de mensen een stem geven.

Eigenbelang

Dat is een aspect dat ik zelden hoor, wanneer ik sociaal werkers vraag naar het doel dat ze hebben met social media. Meestal gaat het om zichtbaar zijn. Profileren dus. Met als achterliggende gedachte financierders te laten zien wat voor mooie dingen gedaan zijn van het verkregen geld. En de volgende aanbesteding weer als winnaar uit de bus te kunnen komen zodat het werk behouden blijft. Eigenbelang dus.

Participeren

Zelden, of eigenlijk nooit, hoor ik als doel ‘mensen een stem geven’. Terwijl dat nou juist zo perfect zou passen bij het sociaal werk. En wellicht ook een duurzamere manier is van het veiligstellen van je subsidie. Want wil niet iedere lokale overheid dat zijn inwoners actief participeren, van zich laten horen en zich verenigen om bijvoorbeeld informele zorg te verlenen? Jij hoeft alleen maar aan te tonen dat jij daar een online vliegwiel in bent.

Schuldhulpverlening

Bijvoorbeeld: Zou jij niet de persoon met schulden in je wijk kunnen interviewen en zijn verhaal in een blog-bericht kunnen delen op jouw Facebookpagina over schuldhulpverlening? Of: Zou jij niet degene kunnen zijn die het slachtoffer van huiselijk geweld een platform geeft op YouTube en stukjes van dat verhaal verspreid op je blog (ja, alweer), die doorzet op Instagram en daarbij de anderen met dezelfde ervaring uitnodigt contact met je op te nemen omdat jij ze kan helpen?

Expertise

Bewustwording van sociale problematieken. En deze inzichtelijk maken. En zo gelijk jouw expertise tonen. Het is allemaal niet zo ingewikkeld. Je blog of website gebruik je om de informatie op te zetten en van daar af ga je die delen op social media. Dat is immers de basis waar je alle vrijheid hebt om jouw content te plaatsen. Zonder dat je moet voldoen aan beperkingen van een social media platform. De plek waar jij een stem hebt of waar je jouw doelgroep een stem kan geven. Groot voordeel: de informatie op een blog blijft er langer beschikbaar dan een bericht op social media. 

Oplossing

En vervolgens bied je die content in kleine stukjes aan op social media, met telkens een link naar je blog. Zo maak je volgers nieuwsgierig en geef je direct zicht op een oplossing, met jou als de expert bij wie ze moeten zijn. Dat zien ook je financierders. Waar wacht je nog op?

Vorig artikelBlog: Hoe houden we de mantelzorger op de been?
Volgend artikelBlog: Beste Martin van Rijn
Hans Versteegh (1969) is social media trainer en business-coach voor sociaal werkers, die worstelen met de professionele inzet van online media. 'Social media hebben mijn professionele isolement doorbroken'. In zijn 25 jaar als sociaal werker ontdekte hij al de voordelen van social media toen niemand daar nog mee bezig was. Zoals kortere lijnen met bewoners, collega’s en ketenpartners, grotere zichtbaarheid en netwerkcontacten warmer houden. Uiteindelijk leidde dit tot zijn eigen bedrijf, Welzijn 3.0. Hij heeft inmiddels vele sociaal werkers getraind en gecoacht en is betrokken bij verschillende innoverende initiatieven en samenwerkingsverbanden in welzijn, sociaal wijkteams, online hulpverlening en hoger onderwijs. Zijn thema’s: social media, ondernemend werken, profileren, digitale kloof en innovatie.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.