Toch was het deze man die na afloop enthousiast de deur uit ging. Hij zag mogelijkheden. Hij besefte dat mensen mondiger zijn geworden en dat op social media tonen. Hij zag ineens in dat social media de mensen een stem geven.
Eigenbelang
Dat is een aspect dat ik zelden hoor, wanneer ik sociaal werkers vraag naar het doel dat ze hebben met social media. Meestal gaat het om zichtbaar zijn. Profileren dus. Met als achterliggende gedachte financierders te laten zien wat voor mooie dingen gedaan zijn van het verkregen geld. En de volgende aanbesteding weer als winnaar uit de bus te kunnen komen zodat het werk behouden blijft. Eigenbelang dus.
Participeren
Zelden, of eigenlijk nooit, hoor ik als doel ‘mensen een stem geven’. Terwijl dat nou juist zo perfect zou passen bij het sociaal werk. En wellicht ook een duurzamere manier is van het veiligstellen van je subsidie. Want wil niet iedere lokale overheid dat zijn inwoners actief participeren, van zich laten horen en zich verenigen om bijvoorbeeld informele zorg te verlenen? Jij hoeft alleen maar aan te tonen dat jij daar een online vliegwiel in bent.
Schuldhulpverlening
Bijvoorbeeld: Zou jij niet de persoon met schulden in je wijk kunnen interviewen en zijn verhaal in een blog-bericht kunnen delen op jouw Facebookpagina over schuldhulpverlening? Of: Zou jij niet degene kunnen zijn die het slachtoffer van huiselijk geweld een platform geeft op YouTube en stukjes van dat verhaal verspreid op je blog (ja, alweer), die doorzet op Instagram en daarbij de anderen met dezelfde ervaring uitnodigt contact met je op te nemen omdat jij ze kan helpen?
Expertise
Bewustwording van sociale problematieken. En deze inzichtelijk maken. En zo gelijk jouw expertise tonen. Het is allemaal niet zo ingewikkeld. Je blog of website gebruik je om de informatie op te zetten en van daar af ga je die delen op social media. Dat is immers de basis waar je alle vrijheid hebt om jouw content te plaatsen. Zonder dat je moet voldoen aan beperkingen van een social media platform. De plek waar jij een stem hebt of waar je jouw doelgroep een stem kan geven. Groot voordeel: de informatie op een blog blijft er langer beschikbaar dan een bericht op social media.
Oplossing
En vervolgens bied je die content in kleine stukjes aan op social media, met telkens een link naar je blog. Zo maak je volgers nieuwsgierig en geef je direct zicht op een oplossing, met jou als de expert bij wie ze moeten zijn. Dat zien ook je financierders. Waar wacht je nog op?