Vorige keer legde Hanse uit waarom wijkteams Wilder aan de overwinnen helpen >>
En ook : ‘Je kunt als ondernemer niet genoeg investeren in zichtbaarheid online. De klant weet wat hij wil als hij bij ons over de drempel stapt.’
Zorg uit blauwe doosjes
Dat zegt Pieter Zwart, de oprichter van Coolblue, de grote pakketbezorger, in een interview in het Volkskrant Magazine (24 december 2016). Hij ziet een digitale samenleving voor zich waarin hij kan helpen zorginstellingen zich opnieuw uit te laten vinden en daar ook nog van te profiteren. En anders gaat hij het zelf wel leveren, die zorg. Straks komt zijn zorg uit zijn blauwe doosjes.
Behoefte van de klant
Sta hier even bij stil … Een pakketjesbezorger, die zorg wil gaan leveren… Ik zie het gebeuren. Coolblue is namelijk goed in pakketjes bezorgen. Want bij Coolblue draait alles om klanttevredenheid. En tevreden klanten krijg je door in alle facetten van de dienstverlening op de behoefte van de klant te focussen.
Klein en vriendelijk
Kernbegrippen in zijn onderneming zijn snelheid, humor, de glimlach, alles voor omhoogtrekkende mondhoeken. Het hoeft allemaal niet groots en meeslepend te zijn. Klein en vriendelijk is ook al genoeg.
Bewust
Wat kan jij als sociaal professional hiervan leren? In hoeverre slaag jij erin de mondhoeken van jouw klant omhoog te krijgen? En hoe krijg je dat dan voor elkaar? Wat is daarvoor nodig? En ben je daar eigenlijk wel zo bewust mee bezig?
WOW-award
Daarom vind ik de suggestie van mede-blogger Fawzi Salih zo mooi. Hij pleit voor het instellen van een WOW-award voor sociaal wijkteamleden, die net dat beetje meer doen om de klant blij te maken. Ook al komt die niet voor de lol naar het team. Lukt het de mondhoeken bij die klant omhoog krijgen? Al is het maar eventjes?
Klanttevredenheid
Landelijk hebben we natuurlijk de aanstaande verkiezing van de sociaal werker van het jaar 2017. Mag ik je een stemadvies geven? Ik ga 15 maart stemmen op de kandidaat die het hoogst scoort op klanttevredenheid. Want dat is de toekomst. Voor je het weet zie je inderdaad ’s middags een blauw busje jouw werkgebied inrijden om aan huis zorgdiensten te leveren. Omdat de (jouw?) klant dat ’s morgens online heeft besteld en ’s middags al in huis wil hebben.
Gezondheids-apps
In het pakketje zit dan bijvoorbeeld een nieuwe smartwatch, een blitse smartphone, een handig domotica-apparaatje of een nieuwe tablet. Waarmee de klant gezondheids-apps wil gaan gebruiken, die meten hoe zijn gezondheid er voor staat.
Ingehaald
Hé wacht! Die spullen zitten nu toch ook al in die pakketjes? Zijn we al te laat? Worden onze diensten al ingehaald door derden? En dan nog iets … Gaat de informatie van al die gezondheids-apps eigenlijk wel doorgespeeld worden naar jou en je team?
Busje komt zo
Het is tijd om een oude gevleugelde uitspraak uit 1995 af te stoffen, nu zorg per pakketje geleverd wordt. Eentje waarmee het in vroegere dagen ook al lukte de mondhoekjes omhoog te krijgen: ‘Busje komt zo!’