Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Column: het GAK-model

Er zijn in deze tijd veel verhalen te horen over schrijnende situaties en moeilijke omstandigheden, schrijft Jacqueline Schilling. De moedeloosheid in het algemeen is bij veel mensen toegeslagen.

Via Zorg+Welzijn mocht ik in een podcast vertellen over mijn kippenvelmoment als sociaal werker. Eén van de reacties was dat je in deze tijd van verharding bijna de mooie verhalen zou vergeten. Verhalen over mensen die deugen, die naar elkaar omzien en iets voor elkaar over hebben. Verhalen van plezier en lichtheid.

Zo kwam ik op mijn thema voor de columns voor 2022. In het komende jaar zal ik nog meer mooie verhalen met jullie delen. Zodat we niet vergeten dat er veel mooie dingen gebeuren om ons heen. Zoals het verhaal van een bezoeker die tijdens de plaatselijke kermis altijd op oliebollen trakteert.

Jammer genoeg trekken lastige verhalen over vervelende gebeurtenissen vaak makkelijker de aandacht en haal je misschien als eerste reactie je schouders op bij het oliebollenverhaal. Maar in deze situatie zit zoveel moois! De vraag was dus: hoe trek ik de aandacht voor deze mooie, kleine verhalen?

Methodieken-aversie

Wie mij kent, weet dat ik vaak wat moeite heb met de hypes rond nieuwe methodieken met flitsende visuals. Deze kunnen rekenen op veel aandacht en worden onthaald als dé oplossing voor de problemen. Maar ik ben om, ik ga komend jaar de behoefte aan een mooie methodiek en de behoefte aan positieve, hoopgevende verhalen combineren. En jawel, ik ga dat doen in het GAK-model.

Het GAK model staat voor: gezelligheid, aandacht, koffie. Een model dat in de loop van het jaar verder uitgewerkt zal worden. Er moeten nog brainstorms, scrums, beeldtekeningen en nog wat mooie termen aan te pas komen…..Wat je natuurlijk met een korrel zout moet nemen voor de duidelijkheid.

Maar in ieder geval zullen alle columns binnen deze methodiek gaan vallen.

  • Gezelligheid: in een mooi meetinstrument voor inloophuizen, ontwikkeld vanuit het Franciscusfonds, was één van de tools een kaartspel waarmee bezoekers konden aangeven wat het inloophuis voor hen betekende. Voor ons inloophuis stond gezelligheid bovenaan. Een begrip dat niet op de standaardkaartjes stond, maar door ons was toegevoegd. Juist ook omdat dit als belangrijke factor door bezoekers wordt genoemd.
  • Aandacht: oprechte aandacht voor elkaar, als beroepskrachten, vrijwilligers en bezoekers. Ieder mens wil immers gekend worden?
  • Koffie: dit begrip staat voor het zorgdragen voor de inwendige mens. Met koffie, thee enzovoort, maar ook met een maaltijd.

Het oliebollenverhaal volgens het GAK-model

Elk jaar in oktober neemt een van de bezoekers oliebollen mee naar de inloop. Hij doet dit tijdens de kermis. Hij gaat speciaal naar de oliebollenkraam om oliebollen te kopen en neemt deze dan mee naar de inloop. Iets speciaals bij de koffie draagt bij aan de gezelligheid, de verhalen over de kermis nu en vroeger, komen dan als vanzelf los.

Ook doet het meenemen van de oliebollen iets in de gelijkwaardigheid, deze bezoeker komt niet alleen iets halen, maar ook letterlijk iets brengen. Ook het stuk aandacht komt in dit voorbeeld aan bod. De bezoeker toont in dit geval aandacht voor zijn medebezoekers en de gastvrouw. Door het benoemen en blij zijn met de attentie wordt ook aandacht gegeven aan de bezoeker en zijn goede bedoeling met de ander. En natuurlijk wordt ook het onderdeel  koffie uit onze GAK-methodiek ingevuld door de lekkere oliebollen.

En zo is dit mooie, simpele verhaal, gegoten in ons GAK model en daarmee een mooi voorbeeld van het belang van ontmoetingsplekken. Dus vraag je in je eigen werk in 2022 ook geregeld af: past wat we doen in het GAK model of moeten we hier iets in bijsturen?

 

Vorig artikelColumn: Doen wat werkt bij een ramp
Volgend artikelColumn: Samen staan voor de grondwet
Jacqueline Schilling (1965) werkt sinds januari 2023 als digitaal begeleider bij DigiContact . Ze is van oorsprong sociaal werker en heeft ervaring in het brede spectrum van het Sociaal Domein. Zij gelooft in de waarde van ontmoeting en echt contact. Hieruit ontstaat verbinding. Vanuit haar functie wil ze de lezer in deze column meenemen in haar ontdekkingstocht in de wereld van nieuwe digitale mogelijkheden binnen het werkveld.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.