Een nieuwe realiteit
Door de coronacrisis hebben veel professionals anders gewerkt: meer thuiswerken, beeldbellen met cliënten, vergaderen via Zoom, minder reistijd, lesgeven aan kinderen, et cetera. Er is een nieuwe realiteit ontstaan. Naar verwachting zullen veel wijkteams niet meer terugkeren naar hoe het ‘vroeger’ was. Daarom is het belangrijk professionals te begeleiden bij de transitie van de oude (lees: de coronaperiode) naar de nieuwe realiteit (lees: de anderhalvemetersamenleving). In de wereld van de Human Resource Management wordt dit reboarding genoemd.
Verandercurve
In de transitie naar de nieuwe realiteit is het goed om te beseffen dat iedere professional vijf verschillende fasen van verandering doorlopen. De rouwcurve van de Zwitserse-Amerikaanse psychiater Elisabeth Kübler-Ross maakt dit proces helder.
In de eerste fase zitten professionals in ontkenning en denken ze dat het weer zal overwaaien. De tweede fase staat in het teken van boosheid. Professionals willen aan bepaalde onderdelen van de nieuwe realiteit niet meedoen. In de derde fase gaan professionals onderhandelen. Ze zullen bepaalde zaken naar eigen hun eigen hand proberen te zetten. Een zekere mate van ‘depressie’ is in de vierde fase waar te nemen. Professionals geven het op en missen de dingen uit de oude realiteit. Acceptatie van de nieuwe realiteit vindt in de vijfde fase plaats.
Reboarding programma
Bij de opzet van een reboarding programma is het belangrijk om professionals te beschouwen als nieuwe professionals die net in dienst zijn gekomen. De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat alles anders is geworden. Hierdoor zijn professionals in een nieuwe organisatie terecht gekomen. Een goed reboarding programma duurt honderd dagen en laat professionals op een leuke en interactieve wijze kennismaken met elkaar en de ‘nieuwe organisatie’.
Cruciale rol
Een cruciale rol voor de reboarding van professionals in het wijkteam is weggelegd voor de leidinggevende of coördinator. Zij informeren, betrekken en motiveren de professionals in het team en gaan respectvol om met emoties. De coördinator of leidinggevende is verantwoordelijk voor het creëren van een psychologisch veilige werksfeer waar iedere professionals zich gelukkig voelt en tot bloei komt.
Tips
Ten slotte nog een vijftal tips om het reboarden van het wijkteam goed te laten verlopen:
- Zorg dat je inzicht hebt in de behoeften, emoties en wensen van professionals en stem daar je aanpak op af.
- Ben je er bewust van dat iedere professionals de vijf fasen verandering anders doorloopt. Geef professionals de tijd en ruimte om dit proces te beleven. Forceer niets.
- Ontwikkel een duidelijke visie op reboarding van het wijkteam en biedt activiteiten aan die elkaar op een logische manier opvolgen. Een gezellige Zoom borrel met leuke quiz of meedenk sessie via Teams is niet effectief en werkt op de lange termijn contraproductief.
- Denk na over een vervolg op het reboarding programma.
- Wees wendbaar en denk na over wat te doen bij een tweede of derde coronagolf. Hoe zorg je voor rust, vertrouwen, verbondenheid en continuïteit?