De feiten:
• 61% van de Nederlanders heeft een smartphone.
• 4,3 miljoen Nederlanders hebben een tablet.
• Er zijn 6,4 miljoen breedband internetaansluitingen in Nederland.
En toch blijft het structureel inbedden van eHealth oplossingen door zorgaanbieders achter. Het trage tempo van de innovatie werd begin dit jaar al aangehaald in de brief aan de Tweede Kamer van Minister Schippers en staatssecretaris van Rijn.
‘Technologie is niet meer weg te denken uit het leven…Procesinnovatie in de zorg verloopt traag en het gebruik van domotica om langer zelfredzaam te blijven komt moeizaam van de grond, evenals een nuldelijn via internet.’
Wat is hier toch aan de hand?
De behandelaar staat vandaag de dag voor een aantal ingewikkelde uitdagingen. Hij moet netjes zijn tijd verantwoorden en efficiënt werken. Tegelijkertijd moet hij de kwaliteit van de zorg voor de steeds bredere en specialistischere vraag van alle cliënten waarborgen. En daarnaast wil hij de kwaliteit van de zorg verbeteren met goede protocollen en bewezen methodes. Dit alles gaat gepaard met vaak nogal lastig te hanteren ICT-systemen. Dat een behandelaar angstig uit zijn ogen kijkt als hij hoort over eHealth is dan ook niet zo raar. Technologie maakt zijn leven tot nu toe alleen maar moeilijker.
Waar de behandelaar wat huiverig is om weer te moeten wennen aan nieuwe systemen, kan de cliënt bijna niet wachten tot het zo ver is. Op eigen kracht vinden ze lotgenoten en hippe apps om hun probleem beter te kunnen dragen. Ze bewijzen graag dat ze het aankunnen, die eigen regie en het managen van hun eigen herstel. Als paddenstoelen schieten de eHealth oplossingen voor het nieuwe behandelen uit de grond. Zonder problemen passen cliënten de nieuwe technologie in hun levens in, alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Een cliënt wil herstellen en de technologie maakt zíjn leven juist gemakkelijker.
De versnellingstruc: benut de cliënt als aanjager voor eHealth! Laat de gretigheid waarmee de burger mobiele apps omarmt en op internet naar hulp zoekt als vliegwiel fungeren om de behandelaar aan boord te trekken.
Hardop dromend ziet het ultieme eHealth traject in de GGZ er zo uit: De cliënt monitort zelf zijn mentale gezondheid en managet zelf zijn voortgang met behulp van allerlei slimme apps. Hij is in staat zelf hulp van een professional bij te schakelen waar nodig en kan een behandelaar nauwer betrekken bij zijn zorgtraject. De cliënt initieert. De behandelaar kan op zijn beurt een protocol instellen waardoor de cliënt op het juiste moment bepaalde huiswerkopdrachten krijg. De behandelaar wordt als het ware meegezogen in het enthousiasme van de cliënt.
Het klinkt misschien als de omgekeerde wereld, de cliënt die de behandelaar begeleidt. Maar wellicht is dit wel exact wat we bedoelen als we het hebben over eigen regie.