De vorige keer blogde mantelzorger Cora over de slaafsheid van professionals >>
Vreemd, denk ik, want mijn zoon staat op een wachtlijst van maanden en is nog niet onder behandeling. Ik heb geleerd dat je soms maar gewoon moet doen wat het systeem van je vraagt. Dat kost het minste energie. Ik begin braaf met invullen. De eerste vragen gaan over lichamelijke activiteiten en vermoeidheid. Met stijgende verbazing vul ik de vragen in. Hebben ze daar dan echt helemaal niet naar ons geluisterd?
De grondslag van ons bezoek aan hen is een progressieve spierziekte. Uitgebreid hebben we de psychiater verteld van zijn lichamelijke beperkingen en vermoeidheid. Ik ga door met de lijst, maar mijn irritatie is gewekt. En mijn vertrouwen in deze organisatie daalt. Er volgen wat vragen over zijn algemene welbevinden en dan als klap op de vuurpijl volgen er vragen over school. Er staat bij dat het moet gaan over de afgelopen schoolweek.
Huh? Het is midden in de schoolvakantie!
Zoveel domheid kan ik niet meer aan. Ik stop met de vragenlijst en neem me voor er nooit meer één in te vullen. Ik stuur een mail naar de instelling waarin ik schrijf wat het met mij doet als ik dit soort vragenlijsten krijg en of het ook mogelijk is maatwerk te leveren. De instelling reageert als volgt: ‘Helaas zijn wij ook gebonden aan landelijke weten regelgeving en afhankelijk van zorgverzekeraars die de door ons geboden zorg vergoeden.’ Verder zeggen ze dat ze standaardvragenlijsten hebben die niet altijd passend zijn. Ze betreuren dat dit in ons geval zo is.
Ik betreur dat met hen.
Annete Stekelenburg is een van de Sprekende Mantelzorgers. De man en kinderen van Annette hebben een progressieve spierziekte.
Herkenbaar?
Heb jij ook wel eens een vragenlijst in moeten vullen voor zorg? En hoe ging dat? Deel je ervaringen via de reageerknop >>
Moet je als Mantelzorster een vragenlijst invullen???? Belachelijk. Ik ben al 12 jaar mantelzorger en nog nooit van gehoord, dan als ik het hier nu lees. ALs er niets veranderd aan een tegemoetkoming dan vul ik het ook niet in.
Ik kan gewoon niet geloven dat zulke bureaucratische eenheidssystemen, als zo’n standaard vragenlijst, goedkoper is dan normaal menselijk contact. Alle ergernissen en misverstanden die er door ontstaan en de tijd die het kost om dat weer op te lossen. En het vervolgens schuiven op ‘het systeem’ dat dit oplegt, of de zorgverzekeraar, of dat het anders niet gefinancierd wordt etc.
Daar kan ik zo moedeloos van worden!
Ik moest op de eerste blz de gezinssamenstelling opschrijven: vader, moeder, broers, zussen icl adres, postcode, woonplaats en telefoonnummer….daarna nog meer domme vragen om vervolgens op blz 8 ….’ Gezinssamenstelling!!!!
Ja hoor, mocht ik het wéér invullen….dus niet. Ik heb daat de huisdieren met hun namen ingevoerd, ik verwachte dat er iemand contact zou opnemen in de trand van: Mevr, ik denk dat u de vraag niet heeft begrepen….of zo. Niets, helemaal niets. Het jaar erop heb ik de eerst en de laatste blz ingevuld en ik kwam daar mee weg. Heb dit jaren zo gedaan totdat een betrokken arts in de formulieren keek…Mevr, u bent een aantal blz vergeten in te vullen. Ik vertelde hem dat ik dit al jaren zo doen omdat niemand de moeite neemt om ze te lezen aangezien ze steeds dezelde fout maken met een onderzoek. De arts ziet dat ik totaal géén vertrouwen meer heb en is beschaamd voor zijn voorgangers…Eindelijk krijgen wij echt hulp, begeleiding én medicatie!
Daarbij is buitengewoon storend om iedere keer alle gevens van onderzoeken, diagnose’s met datums, artsen, adressen en tel.nr enz te moeten opzoeken er wéér in vullen….