Zichtbaarheid is vaak een belangrijk onderwerp voor sociaal werkers, is mijn ervaring. Ze willen zichtbaar worden en blijven voor de buitenwereld. Naar bewoners, doelgroepen, cliënten en ketenpartners in het veld. Dat zijn vanzelfsprekende groepen om je op te richten.
Je kan sociale media inzetten om je sociale doelen gemakkelijker te realiseren. Omdat je bestaande relaties kunt verdiepen en nieuwe relaties laagdrempelig kunt aangaan. Dichter tegen elkaar aan schurken. Telkens weer even in het blikveld van die ander komen. Kortom je vergroot met social media de impact van je werk en het maakt je als professional zichtbaar.
Maar, dit gaat natuurlijk niet alleen op wanneer we naar externe doelgroepen kijken. Ook intern speelt hetzelfde mechanisme een rol. Ik heb zelf in het verleden pijnlijk ervaren hoe belangrijk het is je eigen organisatie mee te nemen in de stappen die je zet. Hoe belangrijk het is ook intern zichtbaar te zijn. Want doe je dat niet dan word je daar op afgerekend.
Ik ben dan ook altijd weer getroffen door sociaal werkers die het lef hebben buiten de gebaande paden (lees: eisen van opdrachtgevers/financiers, beleidsstukken en aanwijzingen) durven te treden. Die het belang en de behoefte van de doelgroep als uitgangspunt nemen en daar vol voor gaan.
Alleen …. niet zelden krijgen ze het verwijt ‘oud welzijnswerk’ te bedrijven. Het zijn vaak zeer ervaren sociaal werkers met soms wel tientallen dienstjaren die je niet hoeft te vertellen waar hun doelgroep behoefte aan heeft. Die doen hun werk met passie. Zij vertellen mij dat ze zich in hun functie helemaal senang voelen en daar tot hun pensioen mee door hopen te gaan.
Door dat stempel ‘oud welzijnswerk’ en de negatieve lading die daaraan hangt, worden ze bang. Kruipen ze in hun schulp. Voelen ze zich alleen staan. Houden ze zich koest. Denken ze dat ze niet mee kunnen komen. Maar ergens daar in die koppies borrelt het van de goede ideeën. Die juist een zich vernieuwende organisatie heel goed kan gebruiken.
Ze weten zichzelf en hun werk niet te verkopen. En dat is zo jammer! Want dat hebben ze nooit hoeven te doen en ook nooit geleerd. Soms is het gewoon een kwestie van het kiezen van de juiste hippe woorden voor je dienst. Soms is het ook jezelf niet durven te laten zien.
Om daar doorheen te komen en om je uit te dagen jezelf juist wel op social media te profileren, nodigen mede-blogger Anneke Krakers en ik jullie uit om mee te doen met de eerste Global Social Media Challenge.
We gaan lol maken, je uitdagen je te online profileren en tegelijk je lokale impact te vergroten. Wereldwijd dus, met honderden collega’s, overal vandaan! Wil je ook meedoen? We starten maandag 8 februari. Elf dagen lang krijg je per email een uitdagende social media opdracht. Stap je t/m woensdag 10 februari in dan sturen we je de eerste challenges na.