Vier jaar heb ik communicatie gestudeerd en tijdens deze periode heb ik veel geleerd over doelgroepen, een pitch, design, websites en producten en diensten in de markt zetten. Een mooie opleiding, maar mijn hart ligt ook bij Zorg en Welzijn. Ik wil namelijk geen Coca Cola promoten, maar wil het welzijn van mensen promoten. Ik heb het geluk binnen deze sector samen met burgers en cliënten te werken aan promotie van eigen kracht projecten. Dit bleek een bijzonder leerproces te zijn.
Met veel plezier werk ik aan een project waar eigen kracht van mensen die met hulpverlening in aanraking zijn geweest centraal staat. Zij gebruiken hun kracht om buurtbewoners uit wijken in Utrecht verder helpen. Zij gebruiken hun kennis, expertise en eigen ervaringen. Binnen dit project werk ik samen met een aantal klanten om de communicatie en promotie van dit project vorm te geven. Het is een breed spectrum van communicatiewerkzaamheden, zoals bijvoorbeeld het regelen van interviews in de krant, promoten van het project tijdens een buurtmarkt, nieuwsbrieven schrijven en versturen, ontwerpen van designs en laten drukken van visitekaartjes en folders. Ik ben blij dat ik mijn kennis en vaardigheden mag inzetten voor dit project, waar de kracht van buurtbewoners wordt bevorderd.
Na een aantal maanden blijkt echter dat mijn visie op communicatie en de daarbij behorende eisen mij behoorlijk in de weg zitten. Vraagt dit project wel om een perfecte communicatiestrategie volgens de communicatiewetten? Vraagt dit project wel om de inzet van professionele communicatiemiddelen? Of vraagt dit project is anders van mij als communicatieprofessional?
De deelnemers van wilden graag een flyer en visitekaartjes om te verspreiden onder de buurtbewoners. De betrokken designer ging vol enthousiasme aan de slag. De eerste ontwerpen lagen binnen een paar dagen op mijn bureau. Pfff, dit was niet wat ik had verwacht. Het voldeed niet aan mijn norm. Vervolgens bleken de ontwerpen niet afgedrukt te kunnen worden door aantal fouten. Na veel gebel en gemail, was het resultaat na weken toch daar. De visitekaartjes en flyers lagen voor mij op tafel. Ik had grote twijfel over de kleurstelling en de leesbaarheid. Maar de deelnemers waren dolblij, dus met moeite zetten ik mijn twijfels opzij.
Een week later werd ik door de betrokken designer opgebeld. Hij wilde mij bedanken voor het vertrouwen en geduld, maar hij was vooral blij zoveel geleerd te hebben tijdens dit proces. Wat ben ik blij dat ik mijn normen opzij heb gezet en hem de kans heb gegeven zich te ontwikkelen.
Ik heb geleerd om te durven los te laten, te vertrouwen en zie in dat de ontwikkeling van de cliënt soms belangrijker is dan mijn eigen norm. Deze vaardigheden heb ik niet tijdens mijn opleiding geleerd, maar ik ben blij deze te kunnen ontwikkelen.
Welke vaardigheden heb jij ontwikkeld in jouw werk met klanten?