Als burger ontvang ik van de gemeente vaak saaie brieven, waarin ik word geïnformeerd over ontwikkelingen of acties die ik als burger dien te ondernemen. Ik zou als burger van Schiedam best blij worden als de gemeente mij een keer zou verrassen. De gemeente Amersfoort heeft een mooie verrassingsacties voor de inwoners bedacht;
Op 11-12-13 om 14.15 mogen 10 stellen gratis trouwen!
Een leuke verrassingsactie en goede PR voor de stad Amersfoort. De stellen zijn persoonlijk door de burgemeester gebeld en vertellen dit door aan familie, vrienden en inwoners van de stad. Deze actie levert de stad Amersfoort een persoonlijke band op met een aantal inwoners van de stad, maar vooral wordt deze actie doorverteld en als positief beschouwd.
Waarom een klant, burger of cliënt verrassen?
– Een verrassing geven en ontvangen, geeft een positief gevoel
– Een verrassing smeedt een band of versterkt de band
– Een verrassing wordt niet snel vergeten!
Ik geef drie voorbeelden om jou op ideeën te brengen om jouw klant, burger of cliënt te verrassen.
1. Verrassingen op social media
Op social media heb je alle kans om leuke verrassingsacties te bedenken voor de volgers, bijvoorbeeld elke honderdste volger op twitter mag gratis zijn paspoort verlengen, elke honderdste like via Facebook krijgt een gratis diner aangeboden bij een ‘sociaal restaurant’ of via een Google Hangout mogen cliënten samen met de GGZ-directeur overleggen over strategie en als verrassing hoeven deze mensen geen eigen bijdrage te betalen.
2. Een bijzondere actie
Het voorbeeld van de gemeente Amersfoort is een prachtige manier om de inwoners te verrassen. Ook kun je denken aan een actie op 10 februari – warme truiendag-, waar daklozen van de stad een gratis trui krijgen aangeboden, welke is gebreid door Granny’s Finest, of op warme truiendag krijgen alle bezoekers van een activiteit gratis een kop warme chocolademelk. Ook 13 september (appelplukdag) kunnen klanten, cliënten en burgers verrast worden met een gratis appel van de lokale boer.
3. Verrassingscodes
In een brief kun je een kleine verrassingscode toevoegen om klanten naar je website te halen en de verrassingscode in te voeren. De verrassing krijgen ze persoonlijk thuisgestuurd en kunnen in samenwerking met samenwerkende organisaties worden aangeboden. Tijdens evenementen met de burgers, cliënten of klanten kun je verrassingscodes uitreiken aan jouw klanten. Het evenement is bijvoorbeeld ter ere van een 100-jarig bestaan/ter ere van de lente/ter ere van de verjaardag van de leidinggevende/ter ere van de verjaardag van een burger.
Naast dat ik marketeer ben binnen Zorg en Welzijn, ben ik ook Verrassingsplanner bij Ik Verras Je & Verrassingsfabriek. Ik geloof dat verrassingen het leven luchtiger maken en kleur geven. Wat mij betreft mag elke organisatie voor zijn/haar klant een verrassing per jaar bedenken!
Hoe zou jij graag verrast willen worden als burger of professional?