Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Empowermaffia

Empowermaffia. Met dit nare woord heeft Andries Baart mij verlost van een duivels dilemma. Zonder dat hij dit door had overigens. Het zit zo..
Anneke Krakers

In 2006 start ik met een eigen bedrijf WelzijnNederland. Mijn missie: het welzijnswerk in Nederland zo op de kaart te zetten dat er nooit meer wordt bezuinigd. Ik heb als maatschappelijk werker geen idee hoe ik aan klanten en omzet moet komen. De eerste jaren werk ik keihard, gedreven en fanatiek. Maar wat ik ook doe, er komen geen betalende klanten. Bijna vier jaar later is het erop of eronder. Tegen wil en dank meld ik me aan voor een marketingcursus (een maatschappelijk werker doet immers toch niet aan marketing!).

In de cursus leer ik dat ik moet ‘vermarkten op de pijn’. Klanten moeten eerst pijn hebben voordat ze kopen. En als ondernemer moet je die pijn kennen en gebruiken in je marketing. ‘Roer er maar in, met een stokje’, zegt de trainer doodleuk. Afschuwelijk vind ik dit en mijn hulpverlenershart doet oprecht pijn. Maar toch snap ik ook de uitleg en weet ik gelijk waarom het mij tot dan toe nog niet gelukt is om klanten te krijgen. Ik ga vooral voor de leuk, de oplossingen, empoweren!

Ik ben dit principe gaan toepassen in mijn bedrijf. Op mijn eigen manier die ik ‘Welzijnsmarketing’ noem. En het helpt. En met steeds meer gemak. En ik ontdek: ik doe mijn klanten geen pijn, die pijn is er al! Ik ervaar dat klanten het fijn vinden en nodig hebben om hier samen bij stil te staan. En daarna pas toe zijn aan de oplossing.

Ik heb dit vervolgens ook opgepakt in mijn trainingen voor sociale professionals die ik help om meer ondernemend te werken: ‘je moet vermarkten op de pijn’. Het zal je niet verbazen dat dit iedere keer weer discussie oproept. Binnen no-time vliegen woorden als talenten, eigen kracht, oplossingsgericht werken en empoweren me om de oren.

Om heel eerlijk te zijn vond ik dit vaak superlastig. Totdat Andries Baart mij dus heeft verlost. Ik zat in een zaal vol met sociale professionals en hij stond op het podium. En hij zei: ‘Wanneer zijn jullie eigenlijk begonnen om je te gedragen als de empowermaffia?.’

BAM!!! Die kwam binnen.

Andries pleit voor Present zijn. Gewoon er zijn. Wat scharrelen rond je klant. Zijn kwetsbaarheid zien, serieus nemen, compassie voelen. En gewoon nog even wachten met dat empoweren. Precies zoals ik het als welzijnsmarketeer ook ben gaan toepassen.

Alle puzzelstukjes vielen op hun plek. Dit onderdeel in mijn onderneming en in mijn training is nu volledig in harmonie met mijn sociale hart. Aandacht hebben voor de pijn van je klant is Present zijn, marketingtechnisch slim maar vooral gewoon menselijk. Dankjewel Andries!

Het kennen van ‘de pijn van je klanten’ is stap 2 van mijn systeem van 7 stappen. Alle stappen beschrijf ik met veel voorbeelden in mijn boek ‘Hier Sta Ik Voor, marketing en profilering voor sociale professionals’.

Vorig artikelWat jij vindt, doet er niet toe
Volgend artikelTransformatie
Anneke Krakers (1962) is maatschappelijk werker en jarenlang directeur geweest van Welzijn Rivierstroom. Sinds 2006 is ze zelfstandig trainer en coach, de laatste jaren vooral voor leidinggevenden over de thema's leven, liefde, loopbaan en leiderschap. Anneke blogt over persoonlijk leiderschap, moed, keuzes maken, vijftigers. www.krakers.org

2 REACTIES

  1. Lees alle reacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.