De vorige keer blogde Kelly over Change Day >>
Ik verdiep me daarom wat meer in het onderwerp. En ik merk dat het keurmerk vooral gaat over kwaliteitscriteria die voor alle patiënten belangrijk zijn en niet voor ouderen in het bijzonder. Daarom is dit keurmerk wat mij betreft overbodig.
Eén van de seniorenscouts vertelde het volgende: ‘Ik belde eerst de receptie van het ziekenhuis om te vragen of alle onderzoeken op dezelfde dag zouden kunnen plaatsvinden.’ Hoezo is dit alleen voor ouderen van belang? Iedere patiënt vindt het toch prettig als alle onderzoeken zoveel mogelijk op dezelfde dag kunnen plaatsvinden? Dit is geen privilege dat voorbehouden moet zijn aan ouderen.
Vervolgens gingen de scouts op verkenning in het ziekenhuis zelf en volgens de scout valt er nog genoeg te verbeteren: ‘(…) de bereikbaarheid van het invalidentoilet laat nog wel eens te wensen over.’ Sinds wanneer maken alle ouderen gebruik van het invalidetoilet? Natuurlijk is het een goede ontwikkeling als de toegankelijkheid hiervan verbetert. Dat zou echter niet alleen vanuit het oogpunt van ouderen moeten veranderen, maar gewoon omdat dat voor alle gebruikers belangrijk is.
De ouderenorganisaties lichten toe dat ‘immers vooral de (kwetsbare) ouderen er geestelijk en lichamelijk last van hebben als de overdracht van de zorg met de bijbehorende informatie over onder meer het gewijzigde medicatiebeleid vanuit het ziekenhuis niet tijdig en goed is geregeld’.
Ik kan uit ervaring vertellen dat het niet uitmaakt of je jong of oud bent, een slechte overdracht is voor iedereen bijzonder vervelend en ontwrichtend. Zijn het echt vooral ouderen die er last van hebben? Ik denk dat zij er óók last van hebben, maar dit is een heel andere uitgangspositie dan vooral de ouderen als slachtoffer neer te zetten.
De meest schokkende opmerking is dat ‘ouderen het bijzonder belangrijk vinden om met respect bejegend te worden’. Beste ouderenorganisaties, iedereen in Nederland vindt het prettig om met respect behandeld te worden. Met respect bejegenen is een onderdeel van de normen en waarden hoe we met elkaar omgaan in Nederland. Dit is niet leeftijdsgebonden, dat vindt iedereen belangrijk.
Het is jammer dat ouderen als uitzondering worden beschouwd. Ik vind dat er alleen onderscheid gemaakt mag worden op zorginhoudelijke criteria, zoals de behoefte aan een geriatrieteam en niet op algemene aspecten als toegankelijkheid en omgangsnormen. Die zouden voor iedereen gelijk moeten zijn, maar met de inzet van het keurmerk ‘seniorvriendelijk ziekenhuis’ pretendeer je iets anders.
Zeker, alle mensen willen met respect behandeld worden. Maar de betekenis van het begrip ‘respect’ verschilt per leeftijd. Wat ik (als veertiger) als respectvol beschouw, kan iemand van in de tachtig als onrespectvol beschouwen. Normen verschillen per generatie. In het werken met ouderen vind ik het goed om daar mee rekening te houden.
At ca. 32 this writer is too young to write an unbiased, geriatric research report. Surveys have validated that those who are not handicapped, chronically ill, disabled nor seniors are unable to possess sufficient insight into these categories to assure non-biased research.
The mutlple types of issues confronting seniors is best handled by having hospitals that specialize in their care as are many other healthcare issues.