Ons denken over geld is vooral bepaald door dit systeem van onderhandelen over dubbeltjes en wantrouwen tot op het bot. Het subsidiemodel past niet meer zo goed bij deze tijd. Gelukkig zijn we ‘gekke henkie’ niet: veel directeuren zien dat ze op zoek moeten naar nieuwe business. In barre tijden is het de manager die snijdt in de kosten maar de leider die nieuwe inkomsten zoekt!
Bij nieuwe business hoort een andere gedachte en een ander gevoel over geld. Omdat geld verdienen heel wat anders is dan subsidie krijgen. En het zou zo jammer zijn als onze gespannen relatie met geld onze kansen op succes in nieuwe business in de weg zit.
Wat kun je hieraan doen? Dit zijn de 3 stappen waarmee je kunt beginnen:
1. De allereerste grote stap is dat je jezelf en de waarde die je levert veel meer serieus gaat nemen. Welzijnsorganisaties leveren enorm veel waarde. We maken het verschil in de samenleving en in de levens van miljoenen mensen. Maar we verdienen niet de omzet die daarbij hoort. Daarvoor moet je stoppen met het calculeren op kostprijs en starten met het vermarkten van waarde.
2. De tweede stap is dat je geld echt belangrijk gaat vinden. Dit is jouw ‘moneymindset’. We hebben in welzijn van oudsher en vanwege dat subsidiesysteem de neiging om geld niet belangrijk te vinden. Of het als een noodzakelijk kwaad te zien. Maar de waarheid is dat we zonder geld geen mensen kunnen helpen.
3. De derde stap is dat je jouw businessmodel en verdienmodel onder de loep neemt. Hiervoor zijn bewezen tools beschikbaar zoals het businessmodelcanvas van Alex Osterwalder. En voor creatieve verdienmodellen kunnen we kijken in andere branches zoals de vliegmaatschappijen die lean en mean werken.
Met deze 3 stappen kun je een voortvarende start maken met jouw nieuwe business en op weg gaan naar de omzet die je waard bent.
Lijkt het je zinvol om hier samen in te duiken? Kom dan naar de studiedag “Op zoek naar nieuwe business” die ik samen met Movisie en Iuliano Intelligent Marketing organiseer op 26 september.