De vorige keer blogde Lizet over haar eigen kracht >>
Een mensmarketeer houdt van mensen en zet marketing in zodat de mens initiatiefrijker, stabieler, gezonder etc. wordt. Toen ik afgelopen maand het boek ‘Marketing 3.0’ van Philip Kotler las, blijkt dit niet gek bedacht. Anno 2014 gaat marketing om communicatie van mens tot mens en om communicatie met hoofd, hart en ziel. De trend die wordt beschreven is: ‘mensen kopen liever van een bedrijf dat de ziel aanspreekt, dan een bedrijf die het hoofd aanspreekt’. Organisaties die de ziel aanspreken willen daadwerkelijk verschil maken en gaat niet alleen voor winst.
Koop jij van organisaties die een ‘ziel’ hebben? Ik wel…
Voor mijn werk ben ik vaak op pad met laptop, schrijfblok, sleutels, botterhammen en een stuk fruit. Dit betekent een goed en stevige tas, waarin het een voorwaarde is dat mijn laptop niet beschadigt. Ik vond het best lastig een leuke tas te vinden. Totdat ik op de website van het bedrijf ‘Feuerwear’ en ‘Grunbag’ terecht kwam. Ik werd direct vrolijk! Prachtige tassen vervaardigd uit brandweerslangen, zeilen, banners en tenten. De tassen zijn niet goedkoop, maar ze spraken mijn hart en ziel aan.
Is het nu niet de tijd om het bedrijfsleven en de sector Zorg en Welzijn te verbinden? Zorg en Welzijnsorganisaties spreken namelijk het hart en de ziel van mensen aan; zij willen met en voor mensen werken. Het bedrijf Timberland verbindt zich al met welzijn! Zij laten iedere medewerker, zelfs in tijden van economische crisis, als vrijwilliger werken. Dit is opgenomen in de missie en visie van het bedrijf; zij willen echt een verschil maken in de wereld.
Zie jij ook kansen voor jouw organisatie om met het bedrijfsleven samen te werken? Zo ja, welke mogelijkheden zie jij?